Brintfly kan være klimaredning eller miljøkatastrofe
Teknologi og brintkilden har en betydning for, om brintdrevne fly er bæredygtig transport eller ej.
Foto: Anders Tvevad/Biofoto/Ritzau Scanpix

Brintfly kan være klimaredning eller miljøkatastrofe

Ny forskning advarer om, at valget af teknologi og brintkilde er afgørende for, om brintflyvning bliver en klimavenlig løsning eller en klimabelastning.
22. OKT 2024 16.52

Hvis luftfartsindustrien ikke vælger de rette teknologier og kilder til brint, kan det ende med at skade miljøet mere end de nuværende jetbrændstofdrevne fly. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet IDTechEx.

- Brint er sandsynligvis en hovedkandidat til at afkarbonisere luftfarten, men hvis det gøres forkert, kan det have en værre effekt på klimaet end traditionelt jetbrændstof, lyder advarslen fra Dr. James Jeffs, hovedteknologianalytiker hos IDTechEx, der har udarbejdet rapporten "Sustainable Future Aviation 2025-2045".

Rapporten peger på, at markedet for brintfly kan overstige 20 mia. kr. i 2045, men advarer om, at valget af brintkilde er afgørende for de reelle klimafordele. I dag kommer størstedelen af brint fra grå og sorte kilder, som genererer store mængder CO2.

IDTechEx er en uafhængig forsknings- og analyseorganisation, der siden 1999 har rådgivet virksomheder om nye teknologier og markeder. Deres forskning dækker områder som brint, energilagring og fremtidens transport. Organisationens rapporter er kendt for deres detaljerede analyser og prognoser inden for teknologisk innovation.

- Sort brint, der udvindes fra kul, har faktisk dobbelt så stort et CO2-aftryk som jetbrændstof, og grå brint giver kun en begrænset reduktion på 27 pct. i CO2-udledninger, når det bruges i brændselsceller, forklarer Jeffs.

Derfor er grøn og blå brint de eneste reelle muligheder, der sikrer en reel reduktion af CO2. Grøn brint, som produceres ved hjælp af vedvarende energi, og blå brint, hvor CO2’en opfanges under produktionen, er dog markant dyrere end de grå og sorte alternativer. Ifølge rapporten vil luftfartsselskaberne skulle vælge mellem at absorbere de høje omkostninger eller hæve billetpriserne.

Rapporten understreger desuden, at teknologivalget også spiller en stor rolle i flyenes effektivitet. Et brændselscelledrevet fly kan opnå 50 pct. mere rækkevidde end et fly drevet af brintforbrændingsteknologi (H2ICE), men der er udfordringer med brændselscellernes holdbarhed.

- Et fly drevet af brændselsceller vil kræve, at cellerne udskiftes så ofte som hver 18. måned, hvilket kan øge driftsomkostningerne betragteligt, siger Jeffs.

IDTechEx’s rapport opfordrer luftfartsindustrien til nøje at overveje valg af teknologi og brintkilder for at sikre, at brintflyvning ikke ender som en greenwashing-øvelse.

jel

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter