Dansk Gummi Industri satser hårdt på vindbranchen – ekspanderer i USA
Marketing manager Claus Albertsen med Dansk Gummi Industris kerneprodukt til at lægge møllevinger på under transport Pro Pad, der blandt andet skal være med til at sikre årlige vækstrater på 20 pct. frem til 2026.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DOI.dk

Made in Kolding:
Dansk Gummi Industri satser hårdt på vindbranchen – ekspanderer i USA

Fjerde generationsvirksomheden begyndte allerede i 1915 som cykelhandel, men i dag er transportbeskyttelse til vindbranchen blevet et kerneområde. Lige nu et vækstmålet på 20 pct.
7. JUN 2023 9.30

Der er fart på hos Dansk Gummi Industri i Kolding, og virksomhedens fart minder om hastighederne på motorvejen tæt på. Den centrale placering er en medvirkende grund til, at rekrutteringen slet ikke er noget problem, selvom væksten indenfor vindområdet har været med til at øge medarbejderstaben betydeligt indenfor det sidste år.

- Vi ligger super godt her, og kollegerne kommer fra hele Syddanmark, og vi har endda en kollega, der kommer fra Aarhus, fortæller marketing manager Claus Albertsen rekrutteringen og tilføjer:

- Vi er gået til at være 65 ansatte i dag, og der er kommet 15 nye kolleger til indenfor det sidste år.

Vind fylder

Dansk Gummi Industri begyndte med at producere til vindbranchen for 15 år siden. Området fylder allerede så meget, at det udgør 60 pct. af omsætningen, hvor andre områder er produktion af hjul, valser og andre formstøbte emner til fødevarer- og maskinindustrien. Produkterne til vindbranchen fokuserer på beskyttelse under transport af delene til en vindmøller.

- Det, vi gerne vil hjælpe med, er beskyttelse af vinger, naceller og tårne. Vingebeskyttelse er overskriften, og det giver god mening for OEM’erne at beskytte delene, for projekter kan blive forsinket ved skader, og det er meget dyrt, forklarer Claus Albertsen.

Men det stopper slet ikke ved beskyttelse, for virksomheden laver også gummipakninger til nacellerne og boatlandings til offshore møllerne. Løsningerne finder virksomheden også tit for - eller sammen med kunderne.

- Vi er tætte på OEM’erne, og vi udvikler sammen med dem, og vi ser dem som vores partnere. Nogle ser os også som deres udviklingsafdeling, fortæller Claus Albertsen.

Firmaets egen udviklingsafdeling kom til i 2022, og den har allerede en vigtig rolle.

- Vores udviklingafdeling med seks medarbejdere er vores driver med maskiningeniører, materialespecialister og designer. Jeg tror også, vi kommer til at se flere og flere custom made løsninger i fremtiden. Med vores udviklingsafdeling tager vi vores kunder i hånden i den process. Sådan de får lavet det, de har brug for, forklarer Claus Albertsen.

High end – made in Kolding

Dansk Gummi Industri er virkelig en dansk solstrålehistorie, for virksomheden begyndte allerede i 1915 som cykelhandel inde i Kolding. I dag ejer og driver fjerde generation virksomheden, hvor brødrene Christian og Peter Thomsen er henholdsvis adm. direktør og udviklingsdirektør.

Og der bliver holdt fast i, at produktionen af emner i gummi og polyurethan i skal foregå i Kolding, hvor virksomheden i dag har to fabrikker lige ved siden af hinanden.

- Det er made in Kolding. Det bliver dyrere af at producere alt her, men der er bare så mange fordele ved at producere her. Det er high end produkter, hvor der er høj kvalitetskontrol, og hvert eneste produkt har sit eget produktionsnummer, siger Claus Albertsen og fremviser en opfindelse fra 2018:

- Pro Pads er vores kerneprodukt, der fungerer som byggeklodser man kan sætte dem sammen.

Pro Pads er gummimåtter, der bliver brugt til at lægge møllevinger på under transporten.

Konkurrencen fra Kina tager marketing manageren helt roligt.

- Man kan få noget, der minder om dem i Kina, men det er slet, slet ikke samme kvalitet, siger han.

Dansk Gummi Industri kan dog også lave produkter i andre materialer end gummi og polyurethan.

- Vi kan også producere i plastik, skum og metal, men metal er gennem en underleverandør, fortæller Claus Albertsen.

Stabilitet og meget høje målsætninger

Den familiedrevne virksomhed er på trods af virksomhedens alder alt andet end gået i stå, for det er ikke kun produkterne, der skal være high end.

Det kommer til at foregå sammen med medarbejderne, for virksomheden har nemlig en forståelse og vision for, at medarbejderne driver væksten.

- Vores vision er, at vi vil være den bedste arbejdsplads i Danmark for vores medarbejdere. Vi har mange kolleger, der har været her i 20, 30 år, og det er helt almindeligt i produktionen, siger han.

Samtidig er der helt styr på økonomien i familievirksomheden.

- Vi er en økonomisk velfunderet virksomhed. Det betyder, at vi ikke skal i banken og spørge om lov, hvis vi vil bygge en ny fabrik, fortæller Claus Albertsen om noget, der kan lette vækstambitionerne

Boom-markedet USA

Selvom begyndelsen indenfor vind startede i Danmark, så ser det nu helt anderledes ud.

- Vi har været obs på det danske markedet, men det har nu ændret sig til udlandet. Vi starter en slagsafdeling op i USA, hvor vi oplever den største vækst i øjeblikket. Vores sælger kommer til at have kontor i Atlanta, der ligger tæt på mange af vores kunder, fortæller han om et eksporteventyr, der begynder i august måned.

- Det amerikanske kontor kommer også til at dække Sydamerika, hvor det største marked lige nu er Brasilien, fortæller Claus Albertsen om virksomheden, der er med helt fremme om den grønne omstilling ude i verden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter