Danske Havne står med central rolle i Power-to-X-eventyr
Blandt andet Port of Aalborg kommer til at spille en vigtig rolle, når CO2-fangsten fra Aalborg Portland skal bruges i eksempelvis Power-to-X.
Foto: Port of Aalborg

Danske Havne står med central rolle i Power-to-X-eventyr

Danske Havne er klar med den rette infrastruktur for et kommende Power-to-X-eventyr, som kan skabe eksport, jobs og en grønnere transportsektor.
26. FEB 2021 14.01

Hvis 'Shipping' var et land, ville det være det være den sjettestørste CO2-udleder i verden efter lande som Kina, USA og Indien. Danmark er den femtestørste shipping-nation i verden, så Danmark spiller derfor en naturligt stort rolle i at skulle gøre shipping-industrien grønnere. 

Her spiller de danske havne en central rolle, ligesom de gør i Danmarks grønne omstilling, fortæller Tine Kirk, direktør i Danske Havne ved en høring i Folketingets Klima-, Energi og Forsyningsudvalg.

- Vi er i gang med en række helt nye værdikæder, som skal sættes sammen. Det er grøn el på havet, fangst af CO2, og værdikæden for flydende brændstof, fortæller Tine Kirk. 

Danske Havne kommer således både til at spille en central rolle i forhold til et kommende PtX-eventyr, men også i forhold til CO2-fangst og til at eventuelt udnytte den indfangede CO2, som ligeledes kan bruges i en række PtX-processer til at producere nye brændstoffer til skibsfarten eller flytrafikken. 

- Vi tror at havnene får en central placering i forhold til den danske Power-to-X-satsning. På sigt kommer vi til at tanke PtX til alle skibe, fordi ellers kommer vi ikke i mål med vores ønskede CO2-reduktion, siger Tine Kirk. 

Mærsk arbejder allerede nu hårdt på at kunne udvikle en CO2-neutral skibsfart. Det er da også derfor, at Mærsk er med i Copenhagen Infrastructures kommende PtX-projekt i Esbjerg, ligesom man allerede har investeret store beløb i forskning på området. 

Danske Havne står foran nyt eksporteventyr

Tine Kirk opfordrer til at man udnytter de danske havnes placering. Esbjerg Havn kommer således til at spille en naturlig rolle i CIP's kommende projekt, mens Aalborg Havn ligeledes kommer til at spille en central rolle, når Aalborg Portland skal føre sit CO2-fangst projekt ud i livet.

Tine Kirk henviser desuden til den eksisterende energiinfrastuktur der ligger omkring Fredericia og Kalundborg havne, som kan udnyttes på ny, grøn vis. 

Fredericia Havn er allerede ved at udvikle sig til en Power-to-X-hub eller central, hvor både offentlige og private aktører spiller sammen. Det samme gælder København, hvor et bredt, storstillet samarbejde skal realisere CO2-fangst.   

- Der er rigtig store perspektiver i Power-to-X. Det er vores næste olieeventyr, som kan skabe eksport og indtjening, og hvor de danske havne kan skabe den rette infrastruktur, siger Tine Kirk. 

Nødvendigt med moderne rammer

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) har allerede annonceret, at der vil komme en national Power-to-X-strategi senere i 2021, som formentlig skal forhandles til efteråret.

Tine Kirk håber på, at der med en kommende national strategi også vil følge et nationalt testcenter. 

- Et stort testcenter kan være med til at lokke udenlandske virksomheder til Danmark, som gerne vil være tæt på testfaciliteterne. Det har vi set med vindmøller, og det kunne ligeledes være relevant på dette område. 

Danske Havne anbefaler desuden, at regeringen kigger på lovgivningen for de danske havne, som har en del år på bagen, og som ikke er tilpasset et kommende PtX-eventyr.

Derudover anbefaler Danske Havne, at man udnytter eksisterende faciliteter i de danske havne, men også at man er klar til at investere i at støtte den nødvendige infrastruktur og transformation på og omkring havnene.  

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter