Danske Rederier: Husk T'et i CCS

Brancheorganisationen Danske Rederier roser regeringens første udspil for CO2-fangst og -lagring, men understreger, at man også bør huske transporten.
25. JUN 2021 8.57

Fremover skal det ikke blot være CCS (Carbon Capture (Storage), men CCTS, foreslår Danske Rederier. Det er nemlig ikke nok blot at fange og lagre CO2 – den skal også transporteres fra punktkilderne til lagringsmulighederne, som indledningsvis kommer til at være i udtjente olie- og gasfelter i Nordsøen. 

- Skibsfarten kommer til at spille en helt afgørende rolle i forhold til at få CO2’en fragtet til lagring – hvad enten det er til danske projekter eller internationale projekter. Derfor håber jeg, at de politiske forhandlinger hurtigt vil skabe klarhed om rammerne, så vi så at sige kan få sat nogle skibe i søen, der kan klare opgaven. Det koster penge, og derfor er der brug for sikkerhed for investorerne, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Regeringen nævner selv i sin køreplan for CCS maritime aktører som Dan-Unity på transport samt INEOS, Wintershall Dea, Mærsk Drilling og GEUS på lagring. Derudover er TotalEnergies ligeledes involveret i CCS i Danmark.

Det danske CCS-eventyr har indtil nu primært været drevet af private aktører, men Danske Rederier glæder sig over, at regeringen nu for alvor har meldt sig på banen med en udspillet til en national strategi.

- Det er altafgørende, at vi kommer ud over stepperne. Derfor har vi brug for, at politikerne sætter turbo på at få lavet aftaler med operatørerne af de udtjente oliefelter, hvor CO2'en skal lagres, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:

- Derudover er det nødvendigt med støtte til tests og demonstration af maritim transport af CO2. Fokus er i dag med rette på fangst og lagring, men udmøntningen af strategien bør i lige så høj grad fokusere, på hvordan vi får transporteret CO2’en.

Regeringen satser på, at det første CO2 kan lagres i Nordsøen i 2025.  

esl 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter