Hanstholm Havn
Den lange vej til at blive havneby
Besættelseskrigen har sat sit præg på byen og havnen forklarer Museumsinspektør på Bunkermuseum Hanstholm Jens Andersen.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Hanstholm Havns historie:
Den lange vej til at blive havneby

Beslutningen om at bygge en havn i Hanstholm blev taget allerede i 1917 – men der skulle gå 50 år, inden havnen stod færdig. Her spillede besættelsestiden i væsentlig rolle.
20. JAN 2023 10.48

Man føler sig en del grad hensat til filmen Olsenbanden i Jylland, når man kommer til Bunkermuseum Hanstholm. Skinnerne til den lille togbane, der fragtede de kæmpe artillerigranater i filmen er her stadig sammen med meget andet.

Men det er ikke kun på bunkermuseet, at besættelsestiden fylder en del, for det gør det også i Hanstholms og havnens historie. Begivenhederne er i den grad skyld i, at havnen først stod færdig i 1967. Museumsinspektør på Bunkermuseum Hanstholm Jens Andersen kender om noget byens historie.

- Loven om, at Hanstholm Havn skulle bygges blev vedtaget i 1917. Samtidig blev det besluttet, at der skulle bygges en havn i Hirtshals. Arbejdet begyndte i starten af 1920’erne, fortæller museumsinspektøren.

Men der var en væsentlig forskel på de to havnebyggerier, selvom det er helt den samme havn.

- Hirtshals står færdig allerede, fordi den er væsentlig mindre. Faktiske er den kun halv så stor. Da besættelsen kommer lukker tyskerne Skagerak helt op til Kristianssand med miner i efteråret 1940. Der er kun gennemsejling helt tæt på Hanstholm, fortæller Jens Andersen.

Gennemsejlingen giver nemlig tyskerne mulighed for at kunne ramme forbipasserende skibe med deres kanoner fra land. Man er ganske bange for, at den allierede flåde skal sejle ind i Skagerak. Men det stopper slet ikke der.

- Man begynder en kraftig befæstning af byen. I sommeren ’42 kommer der et krav om en evakuering af byen, men danskerne får forhalet den evakuering indtil efteråret, da kommer ordren om en fuld evakuering. Der er en tre måneds frist til at forlade byen, og der bliver givet 500 kr. præmie, hvis man forlader byen på 14 dage, fortæller Jens Andersen.

Af samme grund går havnebyggeriet i stå i sommeren 1942.

- Tyskerne fjerner alt foran deres forsvarsanlæg, så en fjende ikke ville have et sted at gemme sig under en invasion, forklarer han.

Krigen endte også med at koste byen indbyggere efter krigen.

- 800 civile bliver tvangsforflyttet fra byen, og blandt dem 30 fiskerfamilier. De fandt hurtigt ud af, at det er nemmere at fiske fra en havn. Da krigen sluttede, så flyttede kun 500 mennesker flytter tilbage i 1946, forklarer Andersen.

Havnebyggeriet blev ikke genoptaget, og det så heller ikke godt ud for den ene mole, for kvaliteten af byggeriet fra før krigen var ikke nutidigt.

- Sænkekasserne var af træ, som blev fyldt op med sten og beton. Og der var kun halvhjertet vedligeholdelse af molen i 1950’erne, fortæller han.

Krigen havde af sammen grund en meget længervarende effekt på byen.

- I perioden fra 1942 til slutningen af 50’erne blev der ingen huse bygget byen. Da havnebyggeriet så endelig går i gang, trækker det folk til fra hele landet. Nu er der igen mulighed for at få noget at leve af, forklarer Jens Andersen om et byggearbejde, som ender med at havnen står færdig i 1967.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter