Det Blå Danmark officielt udpeget som en af Danmarks styrkepositioner
Det Blå Danmark er blevet udpeget til et af 12 såkaldte styrkepositioner for Danmark af Danmarks Erhversfremmebestyrelse, som hører under Erhvervsstyrelsen. Det oplyser Erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det sker som led i en ny strategi for erhvervsfremme i Danmark for 2020-2023, som blandt andet sætter fokus på den grønne omstilling og på lokale erhvervshuses rolle.
- Det er afgørende med lokalt ejerskab og engagement, hvis vi skal få erhvervsfremme ud at gøre gavn for virksomheder i hele landet. Det har derfor været en prioritet for mig, at vi får de lokale aktører spillet mere på banen. Med aftalen sikrer vi, at de tværkommunale erhvervshuse får en ny og stærkere rolle i tilrettelæggelsen af en mere decentral erhvervsfremmeindsats, siger Erhvervsminister Simon Kollerup (S).
Udnævnelsen af Det Blå Danmark som en af styrkepositionerne vækker selvsagt begejstring i branchen:
- Danmark er og bliver en stærk havne- og søfartsnation, og Det Blå Danmark bidrager allerede i dag enormt til dansk økonomi. Vi er absolut en branche, der er værd at satse på, og vi er meget tilfredse med, at Erhvervsfremmebestyrelsen nu også peger på os som en af Danmarks officielle styrkepositioner, siger direktør i Danske Havne Tine Kirk Pedersen i en pressemeddelelse.
Grønt eksporteventyr på vej
Udnævnelsen øger blandt andet muligheden for dansk eksport inden for det grønne område.
- Vi får nu muligheden for at stå endnu stærkere i den teknologiske udvikling af fx det CO2-neutrale skib, som forhåbentlig bliver et fremtidigt eksporteventyr. Vi kan også bedre bidrage til innovation af sektoren, fordi alle gode kræfter finder sammen i en ny national struktur, så vi bliver bedre til vidensdeling, siger Tine Kirk Pedersen.
Ifølge Erhvervsstyrelsen skal en styrkeposition ses som et erhvervs- og teknologiområde, som i kraft af global specialisering og konkurrencedygtighed kan bidrage mere til Danmarks vækst end andre erhverv.
esl