Droner er fremtiden for havne og offshore men godkendelser bremser opgaver
Jan Engsted ikke et øjeblik i tvivl om, hvordan udviklingen vil være i de kommende fem til ti år, når det drejer sig om en lang række opgaver, der bliver udført på Nordsøen og i de danske havne. Uanset om det er arbejdet med vindmøller, boreplatforme eller forskellige forebyggende undersøgelser i de danske havne, så er både tid og penge at spare.
Det er tale for inspektioner lavet med droner, for Jan Engsted er adm. direktør for WeFly, et af Danmarks førende og første dronefirmaer. Dronerarbejdet foregår også i et havnebassin.
- Det er her ved spunspladerne, at problemet kan opstå. Vandet vasker simpelthen grus og sand bagved pladerne væk, hvis kommer hul i dem under vandoverfladen. Lige pludselig begynder kajen at blive undermineret, og det er svært og tidskrævende at få undersøgt af dykkere. En undervandsdrone kan vi på meget kort tid udføre samme opgave, forklarer adm. direktør Jan Engsted ivrigt ved kajkanten i Esbjerg, hvordan en drone kan være med til at opdage skader i en havn meget tidligt.
WeFly har fornyeligt undersøgt havnebassinet i Thyborøn Havn med en luftdrone med en obelisk-foto-metode, der tager billeder i en skrå vinkel. Havnen blev også filmet undervandsdrone. WeFly arbejder nemlig ikke kun i luften.
- Vi kunne fortælle havneinspektøren, at der lå noget, der lignede en kæmpe skovl fra en rejekutter på havnebunden, fortæller Jan Engsted om noget der ellers havde krævet dykkere at opdage for havnen. Det er ikke noget, som er godt på bunden af et havnebassin.
Offshore venter et eldorado af opgaver på dronerne
Havmølleparkerne, borerigge og helikopterplatforme er et andet område, som direktøren ser som værende fremtiden for dronerne. Allerede med møllevingerne ser Jan Engsted muligheden for at tjekke lynhurtigt for eventuelle skader både før og efter udskibningen.
- En drone kan overflyve og filme en vinge på cirka 10 minutter, så det er muligt at finde selv meget små revner og skader, fortæller Engsted, hvis firma tidligere har været med til at finde revner på helt ned til 0,2 millimeter på Øresundsbroen.
Derfor er direktøren også sikker på, der kommer til at være droner i et helt andet målestok offshore meget snart.
- Jeg er ikke i tvivl om, at der kommer til at ligge enten droneskibe eller være bemandede droneplatforme i Nordsøen allerede om fem år og i forbindelse med de kommende energiøer, fortæller han fortsætter.
- Vi kan allerede nu finde selv meget små og forskellige typer korrosionsskader i malingen på både helikopterplatforme, borerigge og på steder, hvor det er meget svært og farligt for mennesker at komme hen. Det kunne også være flare-inspektion, hvor vi med termiske kameraer kan se, om flammen brænder korrekt, fortæller Jan Engsted, der er overbevist om, at inspektion af roterende vindmølleblade snart bliver en realitet.
Langsom godkendelse på land
Nogle steder er der dog en del flere forhindringer på grund af såkaldte no-fly-zones.
Hvis der skal flyves i nærheden af ambassader, politistationer, fængsler forsvarets bygninger eller Christiansborg og andre særlige stedet, så der kræves særlig tilladelse.
- Vi har en opgave med at inspicere taget på Prinsens Palæ ved Christianborg. Der er tre ambassader i nærheden, og de har alle givet os lov, men der kræves også en godkendelse hos Trafikstyrelsen også. Problemet er bare, at der kun er to medarbejdere i droneafdelingen, derfor er ventetiden langt over to måneder, fortæller direktør Jan Engstad, der kræver politisk handling, så arbejdsopgaverne og væksten i dronebranchen ikke går i stå.
Der er allerede opgaver, som WeFly må sige nej til, hvis en kunde ringer i dag.
- Vi må ganske enkelt sige nej, hvis en droneflyvning skal udføre i en no-fly-zone om en til to uger. Og der er flere af dem, end man lige skulle tro, slutter Jan Engstad.
Se områderne med droneflyvningsforbud her: