Får topkarakter: Engineering forbedrer naturfag markant
Engineering i Skolen virker på alle parametre, viser evaluering af Vive.
Foto: Vive.

Får topkarakter: Engineering forbedrer naturfag markant

Ny evaluering fra VIVE dokumenterer, at engineering som arbejdsform i grundskolen virker på alle parametre.
8. JUN 2023 8.15

Seks kommuner har de sidste tre år afprøvet en ny arbejdsmetode kaldet engineering, som skal forbedre undervisningskvaliteten i naturfag. Nu er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter For Velfærd (Vive) klar med en evaluering, der giver arbejdsmetoden topkarakter.

- Dansk erhvervsliv skriger på arbejdskraft med de rette kompetencer indenfor naturvidenskab og teknologi. Evalueringen viser glædeligt, at engineering-metoden er en del af løsningen, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør for den teknologiske alliance, Engineer the Future, som sammen med et stort partnerskab står bag det tiårige program, Engineering i Skolen. 

Programmet Engineering i Skolen er netop sat i verden for at gøre naturfagsundervisningen mere motiverende, vedkommende og udbytterig for eleverne i grundskolen. Vives evaluering bygger på de seneste tre års målrettede indsats med kompetenceudvikling af lærere på skoler i de seks medvirkende kommuner. 

Skaber interesse for science

Vives evaluering dokumenterer, at elevernes interesse for science er markant større på skoler, der arbejder med engineering end på sammenlignelige skoler. Eleverne er blevet fagligt dygtigere og er mere engagerede og har det sjovere, når de undervises efter engineering-didaktikken.

Dertil oplever eleverne blandt andet en større relevans af naturfagsundervisningen og har en mere positiv oplevelse af undervisningen end elever, der ikke møder engineering.

Arbejdsmetoden tager udgangspunkt i elevernes egen nære omverden med autentiske og relevante problemer, som de skal samarbejde om at finde en løsning på, ved at bygge prototyper. Et eksempel kan være at der er vand på boldbanen. Her skal eleverne sammen finde ud af, hvad det skyldes, og hvordan de vil løse problemet. 

Mangel på fremtidig arbejdskraft

Danmark vil i fremtiden bl.a. mangle ingeniører og it-uddannede til at varetage de mange jobs som forventeligt følger med den grønne omstilling. 

I 2030 forventes det at der mangler 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Hertil kommer en mangel på 7.000 personer med en mellemlang teknik- eller it-uddannelse, skriver IDA på baggrund af en undersøgelse.

Og sidste år skrev Politiken om en tilbagegang i antallet af optagne på landets ingeniøruddannelser, hvilket kan sætte en stor kæp i hjulet på Danmarks grønne omstilling og digitaliseringen af samfundet.

Evalueringen i korte træk

Seks kommuner har anvendt arbejdsmetoden: Det er Ishøj, Jammerbugt, Ringkøbing-Skjern, Skanderborg, Svendborg og Vejen.

Evalueringen viser, at når elever undervises efter engineering-didaktikken, oplever de bl.a. større relevans af naturfagsundervisningen. Eleverne har desuden en større interesse for samt aspirationer med hensyn til jobs indenfor science.

  • 69 pct. af lærerne forventer, at engineering-metoden løfter kvaliteten af undervisningen.
  • 67 pct. af lærerne mener, at eleverne lærer nyt fag-fagligt indhold ved at bruge engineering i naturfag
  • 83 pct. af lærerne mener, at elevernes undersøgelseskompetence øges ved at bruge engineering i naturfag.
  • 81 pct. af lærerne mener, at elevernes modelleringskompetence øges ved at bruge engineering i naturfag.
  • Op til 94 pct. af lærere der er kompetenceudviklet i engineering, har skrevet engineering-forløb ind i deres årsplan i naturfagene

Kilde: Vive

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Hanstholm Havn
Sign up for the newsletter