Forbrugerrådet Tænk dumper hver tredje elaftale i test

Der er behov for at politikerne  sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
29. OKT 2024 15.00

Der er mange brodne kar blandt elselskaberne. Det tyder det i hvert fald på, hvis man kigger på en ny test, som Forbrugerrådet Tænk har lavet af en række elselskabet. 

I testen dumper 29 ud af 85 elaftaler, altså hvert tredje produkt. Det er den højeste andel dumpere i en finansiel test af Forbrugerrådet Tænk, og for mange af elselskaberne er det særligt brud på loven, der ligger til grund for dumpekarakteren. 

Selvom resultatet kan lyde højt, overrasker det ikke seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Christian Sand, da elmarkedet ifølge ham længe har været ”det rene vilde vesten”. 

- Få markeder er præget så voldsomt af useriøse virksomheder som elmarkedet. Hver gang vi tester elselskaber, bliver vi bekræftet i, at det vrimler med selskaber, som fx ulovligt flytter kunder fra billige aftaler til meget dyre aftaler, som ulovligt tilbageholder forbrugernes tilgodehavender, som skjuler store dele af forbrugerprisen på alenlange gebyrlister eller som bedriver aggressivt og ulovligt telefonsalg, siger han i en meddelelse.

Syv elselskaber har haft to eller flere sager hos myndighederne siden 2021, viser testen. Det gælder b.energy, Dansk Strøm, Edison, Energi+ (tidligere Grow Energy), Grøn El-Forsyning, Modstrøm og Velkommen.

Fx er b.Energy siden 2021 både blevet politianmeldt for brud på markedsføringsloven, fået tre indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden og overtrådt Forsyningstilsynets regler, om at tilgodehavender skal udbetales til forbrugerne ved slutafregning.  I samme periode er Velkommen også blevet politianmeldt, fået indskærpet reglerne fra Forbrugerombudsmanden og haft tre sager ved Forsyningstilsynet.

Det er særligt elselskabernes markedsføringsmetoder, som har givet anledning til sager hos myndighederne. 

Senest har brancheforeningen Green Power Denmark advaret om, at nogle elselskaber fremskaffer forbrugeres CPR-nummer og adresse for at oprette dem som kunder uden hverken samtykke eller forbrugerens vidende. 

For nemt at blive aktør

Ved den seneste test af elmarkedet, var der 55 elselskaber i markedet. Ifølge Christian Sand er det langt flere, end der er behov for for at sikre effektiv konkurrence. De mange aktører skyldes ifølge Christian Sand, at der ikke stilles nok krav til nye aktører, før det kan komme ind på markedet.

- Vi skal huske på, at elselskaberne ”kun” handler med strøm, og de hverken producerer eller transporterer strømmen til forbrugerne. Samtidig er langt den største del af elprisen ens for alle elselskaber, herunder prisen for den rå strøm, afgifter og tariffer. Så det er i virkeligheden minimalt, hvad elselskaberne kan konkurrere på. Alligevel er markedet propfyldt med relativt små aktører, og desværre kan vi se, at mange af dem ikke formår at leve op til helt basale regler, siger Christian Sand.

Han kalder på politisk handling og hårdere sanktioner overfor lovbrydere.

- Der er brug for hårdere og mere effektive sanktioner, hvis et elselskab bryder loven. De fire elselskaber, der ulovligt havde tilbageholdt forbrugernes penge, fik hverken bøder eller andre mærkbare konsekvenser, og det betaler forbrugerne nu prisen for, siger Christian Sand. 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter