Formand for metanolforening: Metanol er løsningen
Formand for Dansk Methanolforening Lars Thomsen arbejder for at sælge norskproduceret biomentanol gennem sit firma New Fuel. Metanolen er lavet af restproduktioner fra landbruget.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Metanol - Fremtidens grønne skibsbrændstof?:
Formand for metanolforening: Metanol er løsningen

De nye grønne brændstoffer er på vej, men om der er brint, metanol eller ammoniak, der løber med sejren er endnu uvist.
14. MAR 2022 10.54

Hans holdning er ikke overraskende, Lars Thomsen brænder for, at Danmark omstiller til metanol. Han har noget i klemme både som formand for Dansk Methanolforening og endda metanolproducent i firmaet New Fuel. Men alligevel fornemmer man tydeligt, at engagementet drejer som om langt mere end at tjene penge som metanolproducent.

- Det er flere fordele ved metanol. Det er utroligt nemt at håndtere, og vi har hele infrastrukturen. Vi kan jo se, at metanol-motoren her kører helt fantastisk, siger Lars Thomsen, der netop har overværet en demonstration af en skibsmotor modificeret til at køre på metanol hos firmaet Nordhavn Power Solutions i Randers. Motoren kører på metanol, som Lars Thomsens firma New Fuel har leveret.

En anden fordel ligger et helt andet sted nemlig i at omstille den eksisterende bilpark til metanol frem for at skifte til elbiler eller brintbiler.

- Den første fordel er, at man kan få ti metanoltankstationer for én brinttankstation, og så er metanolen utroligt nemt at lave, fortæller Lars Thomsen.

Efterlyser mere politisk velvijle

Samtidig med at han er fyr og flamme over mulighederne, så er han også desillusioneret over den politiske virkelighed.

- Der er for mange regler, og regeringen spænder ben for den grønne omstilling. De kunne lige så godt forbyde den grønne omstilling. Vi er derhenne, hvor man ikke kan få lov at opstille en tank med metanol og da slet ikke en tankstation. Det er nu halvandet år siden, jeg søgte Skanderborg Kommune om at opstille en metanol-tankstation, fortæller Lars Thomsen, der samarbejder med tankkæden GO’ON, som har cirka 175 tankstationer i Danmark.

Til spørgsmålet, hvordan det nu går med ansøgningen til Skanderborg Kommune, konstaterer han:

- Nu ligger den hos GO’ON.

Lars Thomsen oplever også, at der er en grund til, at det netop er skibsmotorer, der er kommer først med metanol.

- Det er klart min opfattelse, der er langt færre reguleringer i marine-industrien. Metanol er jo løsningen. Jeg forstår ikke, hvorfor vores energiminister ikke er her i dag, ryster Lars Thomsen på hovedet.

Orla Hav (S) havde dog fundet vej til demonstrationsdagen hos Nordhavn Power Solutions. Men folketingpolitikeren fra regeringspartiet, der er både er medlem af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget samt Transportudvalget var ikke nok for Lars Thomsen.

- Han er jo ikke medlem af regeringen, siger Lars Thomsen, der arbejder videre for metanolens fremme i den grønne omstilling. 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter