Fra 24 til 102 medarbejdere: Eltronic Fueltech er en grøn væksthistorie
Eltronic Fueltechs CEO Louise Andreasen foran en af firmaets næsten færdigbyggede Fuel Valve Train, der allerede er en dansk eksportsucces.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Fra 24 til 102 medarbejdere: Eltronic Fueltech er en grøn væksthistorie

Hedensted-virksomheden er fremme, når de verdens største skibe skal udlede mindre CO2. CEO Louise Andreasen har været med siden 2018, og det er kun gået en vej, selvom der er kommet konkurrenter til siden.
21. MAR 2023 9.22

Den første Fuel Valve Train blev produceret allerede i 2014. Det er en vigtig del, der skal til for at gøre skibsfarten grønnere og udlede mindre CO2. På de ni år, der er gået siden, har meget ændret sig i verden, og miljøbevidstheden har taget et kvantespring.

- Vores mission er at levere udstyret til dual fuel skibe. Vi har teknikken til at kunne skabe drivkraften til at forsyne motorerne med den grønne fuel, fortæller CEO Louise Andreasen, der er kemiingeniør og selv begyndte sin egen karriere i olie- og gasbranchen.

Dual fuel vil sige, at skibene både kan sejle på diesel eller rettere low sulfur fuel oil, som det hedder i branchen og samtidig et af de grønne fuels. Det kan være metanol eller ammoniak.

- Det er de store oceangående skibe med to-takstmotorer, som vi laver Fuel Valve Train til dual fuel motorer, der kan skifte mellem to slags fuel med få taktslags mellemrum. Først kom LNG og ethan, derefter LPG og methanol. De første skibe, der valgte denne løsning, var skibe der i forvejen fragtede gasserne. De havde besætningen, som var vant til at håndtere gasserne og samtidig let adgang til at bunkre, forklarer Louise Andreasen.

Udstyret er til Man Energy Solutions dual fuel motorer, der næsten udelukkende bliver produceret i Fjernøsten.

- Den første blev produceret i 2014, og nu har vi leveret 500. I årene derefter producerede vi 20 til 30 styk om året, og i dag er tallet flere hundrede om året, siger Louise Andreasen, der netop timen forinden har åbnet en ny produktionshal for medarbejderne. Den går vi nu i.

Næste grønne fuel

Eltronic Fueltech er også klar til det næste grønne brændstof.

- Vi kan også levere til det næste grønne brændstof, som er ammoniak, fortæller Louise Andreasen og uddyber om en yderligere funktion ved Eltronic Fueltechs Fuel Valve Train:

- Det er et sikkerhedkomponent, der skal godkendes af klasseselskaberne som fx DNV. Det betyder, at en stor andel af komponenter og materialer til Fuel Valve Trains skal have certifikat fra et af klasseselskaberne for at kunne anvendes. Det gælder ved alle fuel typer.

Selve udviklingarbejdet af Fuel Valve Train begyndte tilbage i mellem 2008 og 2010. I dag kommer de DNV-godkendte dele til Hedensted.

- Udviklingen, montage og test foregår her i Hedensted, inden vores Fuel Valve Train bliver sendt ud til vores kunder i Fjernøsten. Det er værfter og motorbyggere som Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. 95 pct. er eksport, forklarer direktøren.

Antallet af medarbejdere er da også steget markant, siden Louise Andreasen blev direktør.

- Vi var 24 medarbejdere, da jeg kom til i 2018, og i dag er vi 102. Medarbejderstaben består af omkring 40 teknikkere, 30 ingeniører og resten er administrativt personale, forklarer hun om virksomheden med en høj andel af videnstunge medarbejdere.

Eksport bygger på dansk samarbejdsevne

Hastigheden af, hvor mange skibe der kommer til at blive bygget med dual fuel motorer i fremtiden, er afhængig af, hvor meget grønt brændstof der findes. Det afhænger igen af, hvor meget grøn strøm der er til rådighed på markedet. Det er strøm produceret gennem PtX fra vedvarende energikilder.

- Der kommer til at blive kamp om den grønne strøm, siger Louise Andreasen.

Men når der kommer mere grøn strøm, så er mulighederne for Eltronic Fueltech store.

- Vi har firedoblet vores omsætning på 3-4 år – men nu mærker vi også, at konkurrenterne kommer, fortæller Louise Andreasen.

Hun spår dog alligevel grønne fuels som et område med mere vækst.

- Vi er i Kina og i Korea, og vi er klar til at kunne lave flere Fuel Valve Trains. Vi er måske i stand til endnu en gang at skabe et dansk eksporteventyr efter vindmøllerne. Vi er et lille land, der har nemt ved at samarbejde på tværs. Det er derfor, det lykkes for os i Danmark. Tag fx Esbjerg der har været i stand til at transformere sig flere gange fra fiskeindustri til olieindustri og vindmøllerne nu. Det er det, vi kan i Danmark, forklarer Louise Andreasen, der selv sidder i bestyrelsen for Dansk Eksportforening (DEA).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter