Glæde i Danske Rederier over politisk CCS-aftale

Danske Rederier, Ineos og Dan-Unity glæder sig over, at der nu er enighed på Christiansborg om en retning for CCS.
1. JUL 2021 15.01

Kort efter at regeringen havde præsenteret sit udspil til en køreplan for CO2-fangst og -lagring (CCS), som hurtigt blev vekslet til en bred politisk. Dermed er der grønt lys til lagre CO2 i den danske undergrund fra 2025, ligesom import og eksport af CO2 bliver tilladt.

Aftalen afsætter desuden 210 mio. kr. fra forskningsreserven til undersøgelse af potentielle steder til CO2-lagring i Danmark.

Det vækker glæde ude i branchen, at der nu kommer en national retning på området. 

- Det er meget positivt, at der nu foreligger en bred aftale på CCS. Det er afgørende for Ineos – og hele den danske tilknyttede industri -  at der er fremdrift indenfor CCS. Det er samtidig helt afgørende, at der skabes sikre og klare rammer for udrulningen af CCS i den danske del af Nordsøen, hvis vi skal nå i mål med de ambitiøse klimamål. Potentialet for CCS er meget stort, og det er muligt at indfri ambitionerne, men tiden er knap, og vi har brug for de rette regulatoriske rammer for at kunne levere, siger Mads Weng Gade, adm. direktør hos Ineos E&P.

Det samme gælder Dan-Unity, der står klar til at skulle fragte CO2'en både i danske farvande og på tværs af landegrænser.

- Hos Dan-Unity er vi glade for den brede politiske opbakning til udrulningen af CCS i Danmark. Transport af CO2 er endnu uopdyrket territorie på internationalt plan, og derfor er vi godt tilfredse med de danske ambitioner for sektoren. Ikke mindst ambitionerne for import og eksport af CO2 vil være afgørende for vores del af industrien, og her er vi glade for, at Regeringen vil fokusere på aftaler med ligesindede lande omkring transport af CO2 på tværs af landegrænser, siger Steffen Jacobsen, CEO i Evergas, der sammen med Utragas udgør Dan-Unity.

Dan-Unity er langt fra ene om at stå klar til at løfte opgaven med at fragte CO2'en til de udtømte olie- og gasfelter i Nordsøen.

Den netop vedtaget aftale dækker lagringsdelen, mens transporten skal forhandles efter sommeren.

- Vi ser frem til at følge forhandlingerne om transport af CO2 efter sommerferien. Et område hvor danske rederier allerede står klar til at løfte opgaverne – både nationalt og internationalt, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

esl

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter