Grønnere kølelogistik på Padborg-terminalen
Det er solceller, der er med til at gøre Blue Waters terminal i Padborg grønnere.
Foto: Blue Water

Solceller nedsætter CO2-udledning:
Grønnere kølelogistik på Padborg-terminalen

Terminalen har forbedret bæredygtigheden ved at skifte fra diesel til elektricitet til nedkøling af køletrailere
12. FEB 2024 10.36

Hos Blue Water arbejder vi løbende på at reducere vores miljøpåvirkning. Et vigtigt skridt i retning af mere bæredygtige logistikløsninger i forsyningskæden er demonstreret på vores køleterminal i Padborg, Danmark. Her er vi gået fra at bruge diesel til at bruge strøm til at køle køletrailere ned, i tråd med vores mission om at være en mere bæredygtig aktør i transport- og logistiksektoren. Det skriver Blue Water i en pressemeddelelse.

Vores beslutning om at erstatte diesel med elektricitet afspejler vores engagement i at håndtere de betydelige emissioner, der genereres af vores branche. Som en førende aktør anerkender vi vores centrale rolle i forhold til udfordringen med at reducere udledningen. Vi er stolte over at have foretaget denne bæredygtige ændring i Padborg, siger Blue Waters direktør for Reefer Rene Busekist Ohlsen.

Bæredygtigt fremskridt 

Alle køletrailere, der ankommer til Blue Waters terminal i Padborg, kan nu drives af elektricitet i stedet for diesel. De ti generatorer får strøm fra solpaneler på terminalens tag. Denne løsning skaber en grønnere logistikkæde og bidrager til en mere bæredygtig transport af varer.  

Solpanelerne blev installeret på terminalens tag i 2022. Der blev placeret i alt 642 solcellemoduler med en samlet produktion på 247,17 kWh. Disse solpaneler leverer anslået 165.880 kWh/år til lageret, hvilket dækker 30 pct. af anlæggets samlede elforbrug. Det anslås, at solpanelerne har potentiale til at reducere CO2-udledningen med 105.297 kg/år, hvilket er med til at nedbringe Blue Waters samlede CO2-fodaftryk. 

jel

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter