Manglende overenskomst:
Havnearbejdere blokerer skib og sætter store Ørsted-projekter på hold
Siden fredag kl. 13 har havnearbejderne i Esbjerg blokeret installationskibet Seaway Ventus. Skibet ligger i Esbjerg Havn for at blive mobiliseret til installationsarbejde på de kommende tyske havvindmølleparker Gode Wind 3 og Borkum Riffgrund 1.
- Vi havde lavet en aftale med Ørsted om, at de skulle få tingene i orden. I fredags sagde vi stop, fortæller havnearbejdernes formand, Brian Reichle, der tog sagen op med Ørsted allerede for en måned siden.
- Det er en gammel aftale mellem havnearbejderne og søfolkene, at der skal være en overenskomst på skibene, der kommer her til Esbjerg. Det er den eneste måde, hvorpå arbejdet kan genoptages, siger Brian Reichle.
Havnearbejderne i Esbjerg har modtaget international støtte fra kolleger i både USA og Australien fra International Longshoremen's Association (ILA) og Maritime Union of Australia (MUA). De danske havnearbejdere har tideligere støttet de amerikanske havnearbejdere i en konflikt med Ørsted i USA.
- Der skal være ordentlige arbejdsforhold for søfolkene, og det får vi anerkendelse for fra hele verden, lyder det fra Brian Reichle.
Havnearbejderne holder nemlig Ørsted ansvarlig for, at rederiet Seaway7 ikke har en overenskomst for sine søfolk. Rederiet har kontorer i Norge, London, Holland og Luxemborg, men ifølge Brian Reichle skal en overenskomst indgåes i Norge.
Støtte fra 3F Transport
Hos havnearbejdernes fagforening er der støtte til blokaden.
- Det er ikke første gang, vi ser en blokade. Alle andre skibe her har en overenskomst. Hvorfor kan Ørsted, som hovedleverandør bag rederiet Seaway7, ikke finde ud af det? Det blev jo allerede sagt til Ørsted for en måned siden, siger Jakob Lykke, formand for 3F Transport i Esbjerg, som tilføjer:
- Det er en principsag. Det her burde Ørsted have forstået.
DOI.dk har modtaget følgende skriftlige kommentar fra Ørsted:
“Vi er opmærksomme på, at der er en diskussion mellem en dansk fagforening og en af vores underleverandører, som vi håber, de to parter kan udrede på en ordentlig måde.”
DOI.dk arbejder på at indhente en kommentar fra rederiet Seaway7.