Havnepartnerskabet: Sådan går arbejdet
Det var på en solrig men isnende kold forårsdag i april 2023, at regeringen nedsatte Havnepartnerskabet. På rygtebørsen rundt i de danske havne, forlyder det dog allerede at partnerskabets arbejde er en smule forsinket, og at der er blevet inviteret et række ekspert-organisationer indenfor dørene.
DOI.dk har derfor spurgt Erhvervsministeriet, hvordan arbejdet skrider frem, og hvilke aktører der såvidt er blevet hørt. Fungerende pressechef i ministeriet Tina Buhl Pretzmann oplyser i et skriftligt svar til dette medie følgende:
"Erhvervsministeriet kan oplyse, at Partnerskab om udvikling af danske erhvervshavne per 17. januar 2024 har afholdt fem møder."
Om aktørerne der såvidt er blevet inddraget lyder det videre.
"Foruden partnerskabets medlemmer [er] inddraget yderligere aktører, herunder Fonden Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Vestas, COWI, KPMG, Ørsted, Ekspertudvalget om Havneloven, Finans Danmark, KommuneKredit og PFA Pension samt en række danske erhvervshavne", skriver ministeriet.
Omkring tidsplanen lyder det videre:
- Partnerskabet skal aflevere sine anbefalinger til regeringen i første del af 2024.
Det forlyder fra DOI.dks kilder, at der er planlagt et møde i marts måned. Men det er usikkert, om der er behov for at bruge denne mødedato.
Et af partnerskabets medlemmer vil gerne give en kommentar om, hvordan arbejdet går også om tidsplanen. Planen var, at arbejdet skulle være afsluttet omkring årsskiftet.
- Det går godt med arbejdet. Det kommer måske til at tage lidt længere tid end beregnet, men det skal nok blive rigtigt godt, lyder det kort fra Jan Villadsen, der er gruppeformand hos 3F Transportgruppen og fagforeningen medlem af Havnepartnerskabet.