Hirtshals Yard – overvejelser om ny dok
Adm. direktør Peter Rishøj Jørgensen er oprindeligt uddannet skibsmontør og sidenhen maskinmester. "Når og hvis det giver mening" er han ikke bleg for hjælpe til praktiske arbejde.

Hirtshals Yard – overvejelser om ny dok

Ordrebogen er fyldt og værftet nyder godt af gode fast kunder fra Norge. Derfor rumsterer tanker om investeringer på helt til 200 mio. - men ISO-certificeringerne venter man med - for nu.
2. FEB 2022 13.35

Kundegrundlaget er i top hos Hirtshals Yard, der laver ”alt i fortøjer” som adm. direktør Peter Rishøj Jørgen udtrykker det. Placeringen i forhold til Norge er en af grundene til, at det går godt.

- Værftsbranchen er relationsrelateret, og kunderne bruger typisk det samme værft igen. Vi overholder aftalerne om, hvornår arbejdet skal være færdigt og til hvilken pris. Sammen med kvaliteten så skaber det langvarige relationer. Vi ligger også virkelig godt i forhold til afstanden til Norge – kronekursen har være imod os et stykke tid, men nu er den i det rette leje, fortæller Peter Rishøj Jørgensen.

Netop det med at være ordholdende er en kerneværdi, som gavner Hirtshals Yard.

- Kunderne kan lide os, aftalerne og kvalitet, så bliver prisen lidt sekundær. Derfor skal vi levere hver gang, siger Peter Rishøj Jørgensen.

Det sydlige Norge ligger så tæt på, at kunderne har meget kort sejlads, men det er nu ikke altid afgørende.

- Det tager maksimalt 5 til 8 timer fra det sydlige Norge hertil, men det er ikke altid afgørende. Vi har fx lige hentet en ordre i Tromsø, og det ligger seks døgns sejlads hver væk, fortæller direktøren.

Fyldte ordrebøger

Arbejde er der nok af for værftet.

- Vi har fyldte ordrebøger og en rigtig god beskæftigelse, og der har ikke været huller siden 2020. Det ser rigtigt fornuftigt ud. Inden da så vi kun meget små dyk, fortæller Peter Rishøj Jørgensen.

Virksomheden laver også arbejde på industrianlæg som forbrændinger, vandforsyningsanlæg og produktionsanlæg indenfor fiskeindustrien, selvom der er nok af det klassiske værftssarbejde.

- Intet er for småt eller for stort, og det giver en god grundlast af arbejde til vores medarbejdere. Det gør ganske enkelt, vi ikke får huller, hvor der ikke er arbejde, siger han.

Overvejelser om ny dok

Det går så godt hos Hirtshals Yacht, at der er seriøse overvejelser om en ny og længere dok til værftet. Den nuværende dok er 82 meter lang og velfungerende efter en opgradering og levetidsforlængelse, der blev nødvendigt efter et kæntringsulykke tilbage i 2018. Men der er store muligheder med en ny dok for værftet.

- Nu snakker vi om en dok på mellem 130-150 meter. Det vil kræve en investering på 100 til 200 mio. - nok nærmest de 200. Så kommer vi op i en helt anden liga, men vi skal skalere stille og roligt op, for det kræver jo flere medarbejdere som projektledere, formænd og lagermedarbejdere, forklarer Peter Rishøj Jørgensen om udvidelsesplanerne, der også er et spørgsmål om rekrutteringen af nye medarbejdere til virksomheden, som nu har 60 ansatte.

Hirtshals Yard er ejet af Hornsnes Invest A/S, der også ejer Vestkajens Maskinværksted i Hirtshals, hvor Peter Rishøj Jørgensen også er adm. direktør.

Grøn omstilling: mere arbejde og nye teknologier

Den grønne omstilling har allerede betyder ændringer for værftet.

- Vi kommer til at arbejde med nye teknologier. Vi ser allerede, at hybridløsninger kommer til at fylde mere og mere. I Norge kommer skibene til at sejle fossilfri indenskærs. Det betyder hybrid, batteri, brint og metanol, forklarer Peter Rishøj Jørgensen.

Planerne om vindmøller og Ptx-anlæg på havnen i Hirtshals er også noget, der kommer til at have betydning for udviklingen af værftet.

- Vi skal være med i den grønne udvikling her på havnen. Hvis behovet opstår, så vil jeg ikke udelukke, vi får en industri-afdeling. Der kommer jo også masser af fartøjer i forbindelse med den grønne omstilling, siger direktøren.

Vindmølleparker, og muligheden for at Hirtshals eventuelt i fremtiden kan blive servicehavn for offshore vind, vil betyde krav om ISO-certificering. Det er dog noget, som Hirtshals Yard ikke har valgt endnu.

- Det er et valg, og der skal være en grund til at få eksempelvis en ISO 9001, for det koster jo også penge at opretholde. Men det er klart, hvis vores kunder kræver det, eller vi kan hæve bundlinjen, så får vi det, fortæller Peter Rishøj Jørgensen.

- Vi kommer nok til at skulle have Achilles-certificeringen først, vurderer han.

Den geografiske placering åbner også mulighed for at hente nye kunder ind, for i farvandet ud for Hirtshals sejler der omegnen af 70.000 fartøjer forbi om året. Det er ligefrem sådan, at værftet har ansat en mand til at lave opsøgende salg. Der er dog så meget arbejde, at direktøren selv hjælper til, når medarbejderen har for travlt. Det kom der noget godt ud af fornyligt.

- Jeg havde haft kontakt til en hollandsk skibsejer for en måned siden. Så pludselig havde skibet fået motorstop ud for Hirtshals, og så ringede ejeren, fortæller Peter Rishøj Jørgensen om et af de opsøgende salg, der er lykkedes.

Skibet blev slæbt ind til Hirtshals Yard, hvor det blev repareret. 

Virksomheden har endda en software, der kan udsøge skibe, der passer ind i dokken hos Hirtshals Yard, når de sejler forbi byen. Peter Rishøj Jørgensen vurderer, at cirka 7000 af fortøjerne, der sejler forbi, kunne være potentielle kunder. Det tal vil kun blive større, hvis beslutningen om en dok på 150 meter, bliver taget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter