Hvis skibe skal sejle klimavenligt, kræver det en højere pris på fossil energi
A.P. Møller - Mærsk navngav et skibet Antonia Mærsk i Aarhus Havn i august 2024. Skibet sejler på grøn metanol, og er en del af omstilling af skibsfarten, som Green Power Denmark skriver om.
Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Maritim organisation:
Hvis skibe skal sejle klimavenligt, kræver det en højere pris på fossil energi

Grøn skibsfart kræver massiv omstilling af både teknologi og økonomi.
18. NOV 2024 9.15

Omstillingen af skibsfarten til CO2-frie brændstoffer er en enorm opgave. På kort tid skal der opbygges en helt ny forsyningskæde for grønne brændstoffer, som kræver store investeringer og risikovillighed. Det skriver Green Power Denmark.  

Samtidig skal produktionen af vedvarende energi øges markant, og skibe samt havne skal tilpasses de nye brændstoffer.  

- Den fossile industri har haft årtier til at udvikle sig og blive mere effektiv. Vi prøver at udvikle og opskalere ny teknologi på rekordtid, siger Jessica Olson, chef for Global Affairs, Americas i Topsøe, som deltog i en debat om grøn skibsfart på COP29.  

En stor udfordring er, at fossil energi stadig er billig, hvilket gør grønne brændstoffer mindre konkurrencedygtige. Derfor arbejder den Internationale Maritime Organisation (IMO) på en global prismekanisme, som kan gøre det dyrere at bruge fossil energi.  

- Det vil blive den første globale, bindende prismekanisme for en hel sektor, siger Roel Hoenders, chef for luftforurening og energieffektivitet i IMO, som håber, at mekanismen kan træde i kraft i 2027.

jel

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter