IDA: Danmark kan blive klimaneutral fem år før tid

Ifølge IDA en ny rapport fra Inganiørforeningen IDA og Aalborg Universitet, kan Danmark nå klimaneutralitet allerede i 2045, men det kræver politisk handling nu her.
8. JUN 2021 12.50

Det er afgørende, at Danmark intersiverer udviklingen af nye teknologier, men så kan Danmark samtidig nå klimaneutralitet fem år før tid, vurderer en ny rapport fra Ingeniørforeningen IDA og Aalborg Universitet. 

Rapporten IDAs Klimasvar 2045 kommer med en række anbefalinger i Danmarks første gennemregnede bud på, hvordan det er muligt at nå klimaneutralitet på energi- og transportområdet. Det er afgørende, at der kommer handling her og nu. 

- Vi flytter målstregen og understreger, at ny teknologi ikke skal være afgørende for at nå Danmarks klimamål i 2030, men at der omvendt skal investeres massivt her og nu for at have en chance for at blive helt klimaneutrale i 2045, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.  

Rapporten påpeger blandt andet, at ny og lige nu umodne teknologier først og fremmest bør være et redskab til fuld klimaneutralitet i 2045, skriver IDA. 

- Vi skal have begravet den hockeystav. Vores beregninger viser, at velkendte teknologier kan indfri 2030-målet om at reducere Danmarks udslip med 70 pct., men det kræver, at et politisk flertal blandt andet får skubbet meget mere el ind i transportsektoren, siger Henrik Lund, der er er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet og en af hovedforfatterne bag 2045-rapporten. 

- Det er vigtigt ikke at lægge for mange æg i den teknologiske udviklingskurv før 2030, for det er løsninger, som vi får hårdt brug for på den anden side. Og der skal investeres i udviklingen nu for, at Danmark efter 2030 kan blive foregangsland og lykkes med at blive helt klimaneutrale, tilføjer Henrik Lund. 

Eksemplevis spiller CO2-fangst en hovedrolle i rapporten, men frem til 2030 bør den indfangede CO2 bruges til grønne brændsler i stedet for lagring, påpeger rapporten.

- Teknologiudvikling kræver tid og ressourcer, og jo længere vi venter, jo mindre tid får vi til at udvikle og vælge de rigtige løsninger. Risikoen er, at vi bliver afhængige af løsninger, som ikke er optimale, eksempelvis at indfange CO2 uden at kunne bruge den, siger Thomas Damkjær Petersen. 

Blandt de konkrete tiltag i ’IDAs Klimasvar 2045’er: 

  • Væk fra import og afbrænding af biomasse. Vi skal udvikle og afprøve nye biomasse teknologier til grønne brændsler i transporten.
  • Elektrificering af transportsektoren, også af tung transport. E-roads til lastbiler, så de kan oplade imens de kører.
  • En markant satsning på Power-to-X. Storskala elektrolyse og elektrofuels inklusive CO2-fangst, som er en vigtig teknologi for både CO2-anvendelse (CCU) og CO2-lagring (CCS).
  • Fortsat stor udbygning med vind fra de nuværende ca. 6 GW op til 11 GW i 2030 og ca. 19 GW i 2045.
  • Vi skal forholde os til den danske andel af internationale fly og skibstransport.

esl

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter