Kent Kirk kræver tilskud til grøn motor
Kent Kirk tror på, at metanol-motoren er fremtidens grønne løsning. Han ejer Randersvirksomheden Nordhavn Power Solutions, der sælger motoren gennem sit familieselskab.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Metanol - Fremtidens grønne skibsbrændstof?:
Kent Kirk kræver tilskud til grøn motor

Den grønne omstilling er i gang, og metanolmotoren er en af løsningerne. Interessen er stor, selvom de fossile brændstoffer stadigt er billigst. En historisk fradragsordning kunne sætte skub salget, mener virksomhedsejeren.
15. MAR 2022 12.19

Han er ikke en hr. hvem som helst. Den forhenværende fisker, konservative fiskeriminister og folketingspolitiker samt stadigt aktive erhvervsmand 73-årige Kent Kirk ejer gennem sit familieselskab en række virksomheder. Blandt dem er West-Marine i Esbjerg, der beskæftiger sig med slag af sikkerhedsudstyr foruden ved service og reparations-arbejde i den maritime industri.

I virksomhedsporteføljen er blandt andre også Wind Power Lab i København og Nordhavn Power Solutions i Randers. Sidstenævnte virksomhed er med helt fremme og kan allerede tilbyde en Scania skibsmotor, der er modificeret til at kunne køre på metanol. Scandinaos og Nordhavn Power Solutions har i fælleskab udviklet og modificeret motoren, der findes i en 9-13-16 liters modeller.

I branchen hersker der allerede udbredt enighed om, at det kræver en CO2-afgift, inden der kommer et boom i salget af skibsmotorer til fartøjerne, men her er ejeren af Nordhavn Power Solutions ikke helt enig. Han ser andre muligheder.

- Vi kan se, der allerede er et marked også uden en lovgivning og CO2-afgift. Her tænker jeg eksempelvis på Ørsted, Esvagt eller de kommunale færger. Vi må se, om der er en ketchupeffekt, for vi oplever, der er en flaskehals med stop and go. Det er klart, at ingen kommune køber en ny grøn skibsmotor i januar måned, hvis der kommer tilskud til oktober. Derfor ville det give mening at fremskynde ordningerne, siger Kent Kirk.

Han har også en ide til en form for tilskudsordning, som han selv har haft gavn af for den del år siden.

- Viggo Kampmann indførte som finansminister afskrivningsregler i 1957, som gjorde man kunne afskrive investeringer over tre år. Det var faktisk de afskrivningsregler, der gjorde, at jeg kunne komme i gang som ung fisker. Eller hvis man kunne også forestille sig, at man kunne trække 110 pct. fra – så ville det svare til, at man i realiteten får et tilskud på 100.000 kr. ved en investering på en mio. kr., forklarer Kent Kirk om sit forslag.

Viggo Kampmanns afskrivningsregler betegnes i dag i historiebøgerne som gunstige for erhvervlivet, men også som regler der har givet Danmark øget velstand. En af fordelene ved afskrivningsreglerne er netop, at det skulle være nemmere at etablere sig eller netop at investere eventuelt i en ny grøn skibsmotor.

Troede batteri var fremtiden

Da Kent Kirk overtog virksomheden i 2016, var det ikke hans forventning, at metanol-motoren var fremtiden.

- Jeg troede, at batteri ville være fremtiden, men så faldt vi over metanolen. Det er den rigtige løsning, fortæller Kent Kirk.

Han er godt nok erhvervsmand, men der en dybere mening med arbejdet, som Nordhavn Power Solution gør for ham.

- Jeg synes, det er spændende med metanol-motoren. Der skal gerne være en mening med det for menneskeheden, som går længere end at tjene penge, slutter Kent Kirk.

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter