Lovforslag på vej:
Kommuner får mulighed for at indføre zoner fri for benzin- og dieselkøretøjer
er kan i fremtiden være adgang forbudt for køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer. En ny aftale indgået mellem regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet giver nemlig kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner. Det skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse.
I Aarhus og København ser borgmestrene allerede nu frem til at etablere nulemissionszoner til gavn for luftkvaliteten og den grønne omstilling.
- Luftforurening er et problem, og benzin- og dieselos fra trafikken er blandt de største syndere. Problemet er størst i byerne, og derfor skal kommunerne have mulighed for at sætte ind, så vi kan sikre renere luft lokalt, siger Magnus Heunicke.
Borgmestre i København og Aarhus er positive
Overborgmester i København Sophie Hæstorp Andersen (S) glæder sig over, at kommunen nu får muligheden for at oprette en nulemissionszone fri for luftforurening fra benzin og diesel.
- I 2030 har vi et mål om at gøre København fri for fossilbiler, så vi kan få en by uden støj, røg og møg. Derfor er det en fantastisk nyhed for København, at vi nu får grønt lys til at indføre en nulemissionszone. Det er endnu et skridt i retningen mod en fossilfri by. Vi har længe efterspurgt muligheden fra Christiansborg, og middelalderbyen er oplagt som Københavns første nulemissionszone. Jeg glæder mig til, at vi kan komme i gang, og er glad for, at regeringen nu også vil analysere mulighederne for maritime miljøzoner, siger Sophie Hæstorp Andersen.
I Danmarks næststørste by Aarhus mener borgmester Jacob Bundsgaard (S), at nulemissioner kan understøtte en grønnere privatbilisme.
- Jeg er meget tilfreds med, at lovgrundlaget kommer på plads, så vi kan træffe en beslutning, i takt med at elbilerne vinder frem og bliver det foretrukne valg. Aarhus Byråd vil som en del af en kommende grøn mobilitetsplan tage stilling til, hvor, hvornår og hvordan vi kan prøve kræfter med en nulemissionszone i Aarhus. På den måde kan vi opnå en renere og sundere by fri for benzin- og dieselforurening – og samtidig understøtte den grønne omstilling i forhold til privatbilismen, siger Jacob Bundsgaard.
Et større incitament til at købe elbiler
Regeringen og aftalepartierne lægger op til, at kommunalbestyrelserne kan vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en som omfatter persontrafik, eller en som omfatter al trafik inklusive varetransport.
Nulemissionszonerne vil mindske støj- og luftforurening lokalt, samtidig med at de vil styrke den grønne omstilling og give øget incitament til at købe elbiler blandt de danskere, der påvirkes af nulemissionszonerne.
Der findes i forvejen miljøzoner i København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus Kommuner, som stiller miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser, varebiler og personbiler.
Bredt flertal enige om nulemissionszoner
For at kommunerne kan få mulighed for at lukke af for benzin- og dieselbiler i bestemte bydele, kræver det en lovændring, som et bredt flertal af partier på Christiansborg er blevet enigt om at gennemføre.
Lovforslaget ventes at blive fremsat i efteråret.
jel