Hanstholm Havn
Kristian Jensen: Fremtiden er grøn for Hanstholm Havn
Kristian Jensen kommer rundt i den store verden som særlig rådgiver for Udenrigsministeriet. Fra marts måned kommer turene til at gå endnu hyppigere til Hanstholm fra hjemmet i Herning, når han overtager formandsskabet for havnen i byen.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Eksklusivt interview II:
Kristian Jensen: Fremtiden er grøn for Hanstholm Havn

Til marts overtager den tidligere topminister formandskabet i havnen på Danmarks skulder, og han har visionerne med. Heldigvis passer de godt ind i havnens fremtidsplaner.
9. FEB 2022 9.15

Kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune har næsten lige godkendt, at den tidligere Venstre-politiker, skatte-, finans- og udenrigsminister Kristian Jensen bliver formand for bestyrelsen i Hanstholm Havn. Det er et hverv, som Kristian Jensen kommer til at bestride foruden arbejdet som særlig udsending for Udenrigsministeriet, hvor han arbejder for, at Danmark kommer til at få en midlertidlig plads i FN’s sikkerhedsråd. Det betyder, at Kristian Jensen rejser i hele verden – men udover det så har han i slutningen af januar allerede flere gange taget turen fra sit hjem i Herning til Hanstholm Havn. Det er forberedelser til, at han overtager formandsposten til marts.

- Jeg har været tre gange på havnen til intromøde med bestyrelsen, og jeg mødt havnerådet, fortæller Kristian Jensen, og han er helt på linje med de helt konkrete planer for Hanstholms fremtid. Det indbefatter en energiklynge med vindmøller på havnearealet, PtX med metanol-produktion og sektorkobling til Hanstholm bys fjernvarmenet.

Andre havne i Danmark har visioner om det samme som Hanstholm Havn – men få melder dem klar ud. Sådan er det ikke i Hanstholm Havn, hvor janteloven ikke tynger, selvom den ligger i Thy i Nordvestjylland.

- Hvis ikke man har planer, så kommer man ingensteder hen. Vi har en fiskeflåde, der er klar til at skifte til grøn metanol, og vi er et skridt foran de andre havne i planlægningen. Vi samarbejder med Thy-Mors Energi og European Energy. Vi vil være Europas første CO2 neutrale havn, fortæller Kristian Jensen, der understreger, at han først overtager formandskabet til marts.

Men han har tydeligvis sat sig helt ind i materien allerede, for argumenterne der taler mod en hurtig omskiftning af fiskerflådens dieseldrevne motorer til metanol. I værftsbranchen forlyder det, at fiskerrierhvervet er hårdt presset på økonomien blandt andet på grund af Brexit og færre fisk.

- Vi mener stadigt, vi har en forpligtigelse til at holde fast i det nye. Da jeg var finansminister, var jeg til World Economic Forum i Schweiz, hvor jeg hørte BlackRock fortælle om, hvordan fremtiden investering er. De sagde allerede dengang, at fremtidens investering skal være grønne for at give sorte tal på bundlinjen. Når et selskab som BlackRock siger det, så er man klar over, det grønne er vigtigt, fortæller Kristian Jensen.

Investeringselskabet er kendt for en yderst aggressiv jagt på høje afkast. Grisk, grådig og rå kapitalisme er blot nogle af de ting, som selskabet er blevet kritiseret for tidligere. I Danmark er selskabet mest kendt for at opkøbe boligejendomme i København for efterfølgende at presse lejerne ud, så lejlighederne efter en renovering kan give et tårnhøjt afkast.

Når den type selskab har fundet ud af, at grønne investeringer er den rigtige vej til overskud, så ser Kristian Jensen et klokkeklart signal om grøn omstilling.

Produktion af grøn metanol

Selvom metanolmotoren allerede findes, så skal der dog være en særdeles god grund til at udskifte motoren for den enkelte fisker. Der er nemlig ikke grøn metanol nok på markedet, og prisen vil være tre gange så høj som diesel, inden der eventuelt kommer en CO2-afgift, som vil gøre at prisforskellen bliver mindre. Her er det, at Kristian Jensen kan bruge sin politiske erfaring til fordel for havnen og den grønne omstilling.

- Ingen vil ændre en lovgivning, fordi Kristian Jensen siger det, men jeg kender det politiske system. Det skal ikke bare være en drøm, men en virklighed med produktion af grøn metanol.

Det kræver selvfølgelig, at man betaler en mere ægte pris for de fossile brændstoffer. Det kræver mindst, at det bliver sådan i EU og i Norge, siger Kristian Jensen. 

En CO2-afgift ville ganske enkelt accelerere brugen af grønne brændstoffer, fordi prisen mellem fossil og grønne brændstoffer ville nærme sig hinanden.

- Myten om den grønne omstilling er, at den kommer til at være gratis. Sandheden er, at den kommer til at koste. Men det kommer til at koste endnu mere, hvis vi ikke handler nu. Derfor er vi nødt til at komme sætte skub i udviklingen. Der er allerede nu et pres fra forbrugeren og markedet – det ved et selskab som BlackRock, forklarer Kristian Jensen.

At de grønne brændstoffer kommer til at være en del af den fremtid. Det er han ikke i tvivl om. 

- Vi har de sidste 20 år diskuteret, hvordan vi får gjort tung lastbils, fly og skibstrafikken fossilfri. Derfor tror jeg på, der er en mulighed her. Vi har en konkret plan om, hvordan vi skaber en niche indenfor fisk og energi i Hanstholm Havn, fortæller Kristian Jensen.

De næste skridt her er at udvikle samarbejdet med Thy-Mors Energi og European Energy videre.

Ressourcen CO2

Når planerne om PtX løber af stablen, så bliver der behov for CO2, for det er en nødvendig del af produktionen af metanol.

- På længere sigt skal vi kigge på, hvordan vi sikrer fast en aftale om forsyning af CO2. Her er det oplagt, at Port of Aalborg med deres CO2-udledning er værd at kigge på. Det ville også give mening for Aalborg Portland, for de ville så kunne sælge cement med lavere udledning af CO2, siger Kristian Jensen.

Havnedirektør Nils Skeby har allerede tidligere fortalt om ideen om en CO2-rørledning, der skulle gå fra Aalborg Portlands cementfabrik til Hanstholm Havn. Her kan der også komme CCS i spil.

- Det er klart, vi skal undersøge mulighederne for lagring af CO2 videre, siger Kristian Jensen.

New York Times og Hanstholm Havn

Det er dog også veje, som Hanstholm Havn ikke skal gå.

- Det giver allerede sig selv fra naturens side, at vi ikke skal være en lystbådehavn. Og der er heller ikke kommer til at være boliger på havnen, som man ser det andre steder.

- Men vi skal være endnu bedre til at binde byen og havnen sammen. Havnen skal have en tættere kontakt til byen, som det er nu, er der ikke et naturligt flow mellem byen og havnen. Det er et arbejde, som Nils Skeby allerede er begyndt på, fortæller Kristian Jensen.

En anden ting man også er stolt af på havnen, er dens friske fisk og muligheden for at spise den på havnen, hvor der er to muligheder for at få klassiske stjerneskud. Noget som de lokale stærkt anbefaler, når man kommer til Hanstholm. Men der er også restauranten, der har høstet international omtale. Det ved Kristian Jensen.

- Det er da fantastisk at have en restaurant som Medvind på havnen, der har fået omtale i New York Times, fortæller han om restauranten, der er er åbnet af to unge kvinder i et tidligere havnecafeteria, hvor fiskerne tidligere kom for at få rundstykker og kaffe klokken fem om morgenen.

Nu er der kun frisk fisk og grønsager på menuen laver af den ene af kvinderne, der er har arbejdet som kok netop i New York på danske stjernerestauranter.

Det lader altså til at den grønne energi og den fiske frisk også kommer til at gå hånd i hånd på havnen i Hanstholm i fremtiden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter