Masser af arbejde: West-Marine må udsætte julefrokosten
Der er grund til smil hos direktør Carsten Larsen fra West-Marine i Esbjerg, for der en nemlig rigeligt at lave. Så meget at en fast juletradition i de fleste danske firmaer er blevet udsat.
- Vi har udsat vores julefrokost på grund af arbejde, for vi sender fem mand til Mexico den 11. december. Alle mand er ude og arbejde på dokken i Esbjerg og på Ærø, siger Carsten Larsen, der slet ikke vil snyde sine 26 medarbejdere for julefrokosten.
- Vi satser på at holde julefrokosten i februar, fortæller han.
West-Marines skibsmontører arbejder udover skibe også på gas- og kraftværker.
- Skibsmontører kan lave rigtig mange ting. Det er faktisk alt med roterende mekaniske dele og hydrauliske udstyr. Det kan de bare, fortæller Carsten Larsen og tilføjer:
- Folkene glæder sig til at komme der over. Det er jo en oplevelse, men det er også hårdt arbejde med 12 timers vagter om dagen.
West-Marine er blandt andet specialiseret inden for såkaldte thrustere, der sidder på siden af skibene og fremdriver. Det også en opgave med thrustere, der venter skibsmontørerne i Mexico.
- Det er et skib, der skal have sin ti års overhaling af sine thrustere, fortæller han.
Nye kunder med digital værktøj
Det er ikke uden grund, at virksomheden har kunne tiltrække nye kunderne.
- Vi forsøger os med den digital markedsføring via LinkedIn, siger Carsten Larsen.
Direktøren ser markedsføringen som en af årsagerne til at den nye oversøiske opgave, er kommet i hus.
- Siden vi begyndte på SEO-optimering, får vi henvendelser fra firmaer, som vi ikke vidste eksisterede, fortæller han.
Men udover den nye digitale måde at få nye kunder på, så er Carsten Larsen slet ikke i tvivl om, hvad der virker.
- Vi satser på at opbygge gode langvarige relationer med vores kunder, og det virker, fortæller han.
Klassikeren der bliver ved med at sælge
West-Marine sælger også sin egen Safe Transfer Basket, der bliver brugt til at hejse offshore arbejdere fra skibe til platforme mest indenfor olie og gas. Det er et salg, der bliver ved med at køre godt. Det er en ægte håndlavet sikkerhedsklassiker, der blevet lavet siden 1985.
I produktionen er en Safe Transfer Basket til service.
- Den her er mellem 20 og 30 år gammel, og så kommer den til service, fortæller Carsten Larsen om en Safe Transfer Basket, der stadig er mange års levetid i.
Faktisk er Safe Transfer så populær, at den bliver ulovlig kopieret i udlandet.
- Vi oplever, at der bliver lavet kopier i Kina og Indien, og de bruger vores billeder til at sælge med. Men kvalitet og sikkerhed betyder noget, så vores standard når de slet ikke, forklarer Carsten Larsen.
Selvom kopifirmaer sælger til halv pris, så tager direktøren det helt roligt.
- De seriøse kunder kan skelne, og så er vores total cost of ownership stadig også lavere, lyder det.
Og kunderne findes selv i lande, hvor kopierne florerer.
- Vi har lige sendt en Safe Transfer Basket til Kina i går, og der er også en på vej til Egypten og Portugal inden jul, fortæller han.
Safe Transfer Basket’en der er på vej til Kina, kommer til indsats på et nybygget LNG-skib.
Sådan kan Danmark konkurrere
Carsten Larsen ser faktisk, at her er Danmarks mulighed for at konkurrere netop på kvalitet. Men det skal ikke være hvilken som helst kvalitet.
- Stålet kommer til Danmark fra Østen, og så forædler vi det her til Safe Transfer Basket, som vi sælger tilbage til Kina. Vi kan godt konkurrere i Danmark, når vi er på øverste kvalitetshylde. Og det kan lade sig gøre for en lille virksomhed, fortæller direktøren.
Og det er ikke kun på stålet, han ser den tendens.
- Vi importerer materiale til pakninger fra Italien, så specialfremstiller vi pakninger og sælger dem tilbage til Italien, forklarer Carsten Larsen, der tror og satser på kvalitet fra øverste hylde.
Opdateret version.