Mette Frederiksen besøgte Polytech – med god grund
Det er egentlig ret trist i industriområdet i Bramming, et snedkeriværksted i afvikling hjælper ikke på billedet af byen med lidt over 7.000 indbyggere, der ligger omkring 20 km fra Esbjerg. Men pludselig sker der noget, der er en, to, tre bygninger, hvor firmanavnet Polytech dukker op. Der er med et rig aktivitet af medarbejdere klædt i sort med samme firmalogo på deres sweatshirts.
Der er langt flere bygninger end de tre, for Polytech har hele ti bygninger spredt i det ydre industriområde. Firmaet der producerer vindmøllekomponenter som lynafledere, softshells, sensor-teknologi og tracking-udstyr er en ekstraordinær succeshistorie, og det budskab har spredt sig helt til Danmarks politiske top.
Danmarks statsminister Mette Fredriksen (S) har meldt sin ankomst, og en lille hob af udvalgte medier venter sammen med Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), der kækt har smidt sin blå Tesla på første parket. Blandt de ventende er også dansk industris førstemand adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, der glad, solbrun og corona-rigtigt præsenterer sig som Lars med albuen.
Der er tænkt på alt; sikkerhedssko, håndsprit, stole, pavilloner og paraplyer. Eksamen er en festdag for den velforberedte – men eksamen er forlængst bestået for direktionen i Polytech. Der hersker højst en let nervøsitet.
Den vilde vækst
Polytech har nemlig været igennem en rivende udvikling siden 2012, hvor virksomheden havde 35 medarbejdere til i dag, hvor medarbejderskaren er på hele 850 ansatte.
Produktionen foregår i Tyskland, Mexico og Kina foruden ved Bramming. Det er nu i alt blevet til de fire produktionsenheder. Når salgs- og udviklingskontorer sammen med et logistikcenter i USA tælles med, er Polytech repræsenteret hele ti forskellige steder i verden.
I Danmark er firmaet også at finde i Esbjerg, Herning og Hedehusene. Alene det sidste år er der kommet 60 pct. flere medarbejdere til, og den økonomiske vækstrate er på et lignende niveau. Det nikker CEO Mads Kirkegaard og CMO Jesper Sloth med jysk besindighed ”ja” til efter besøget.
Polytech ELLE
Følget af statsministeriets egne folk er ankommet i besindig ro, da Mette Frederiksens lille kortege af to biler ankommer i præsidentstil i en tysk limousine efterfulgt af en klumpet firehjulstrækker med livvagter. Alle skal have sikkerhedssko på, det gælder også for regeringslederen.
Vingespidserne kommer straks i fokus, da Mads Kirkegaard efter velkomsten har en præsentation klar. Det er Polytechs næstbedst sælgende produkt Polytech Elle, der er en softshell af slidstærk polyurethan, der bliver klæbet på vindmøllespidserne.
- Vindmøllernes vingespidser kører rundt med en fart på 350 kilometer i timen i alt slags vejr, og det kan ses fortæller CEO’en, mens han viser, hvordan en medtaget vingespids ser ud. Her er det, Polytech ELLE kan løse et alvorligt problem, når det cirka meterlange softshell klæbes på vingespidserne. Det kan gøres, når skaden er sket, men Polytech har en langt bedre ide, som Mette Frederiksen hører.
- Vi anbefaler, at vingerne bliver født med vores løsning, fortæller Mads Kirkegaard, for Polytech Elle er nemlig lavet til at kunne beskytte vingespidserne i hele vindmøllens levetid på 35 år.
Løsningen, der er en enorm succes, bliver dog endnu ikke anvendt af de danske vindmølleproducenter. Men det bliver der arbejdet hård for i Bramming.
- Vi har næsten daglig kontakt til de store spillere, fortæller Jesper Sloth efterfølgende om et salgsgennembrud, der nærmest må ske. Polytech Elle er dog ikke umiddelbart et billigt produkt.
- Det er et premium-produkt, og vi er ikke de billigste. Men når man ser på ”total cost of ownership” – så kan vi konkurrere, fortæller Jesper Sloth.
Det betyder, at Polytech Elle på en vingespids fra fødslen, at vindmøllen med stor sandsynlighed ikke skal have udført dyre og komplicerede reparationer. På den måde undgås produktionsstop også, og ingen mennesker skal udsættes for fare ved arbejdet i de store højder.
”Uddannelsessnobberiet må slutte”
Mads Kirkegaards præsentation skrider frem i hastigt tempo, og der er pingpong mellem CEO’en og statsministeren, hvor der er plads til både grin og smil.
- Der er Polytech dele i 60 pct. af alle vindmøller, fortæller Mads Kirkegaard, inden han bliver afbrudt.
- 60 pct., det er godt nok mange, siger Mette Fredriksen, der straks får bekræftet det høje tal.
Statsministeren har også sit eget budskab med til Bramming, og det drejer sig om den manglende interesse blandt unge for at tage en faglært uddannelse.
- Uddannelsessnobberiet må slutte, siger Mette Frederiksen, der vil have færre unge skal på gymnasiet og siden søge ind på universiteterne. De skal tage en håndværkeruddannelse i stedet.
Mads Kirkegaard giver statsministeren ret i, at det er svært at søge en håndværkeruddannelse efter tiende klasse, fordi det ikke er smart. Det husker han selv, for han er oprindeligt uddannet som værktøjsmager.
Så hurtigt som statsministeren er kommet, er hun væk igen efter knap en time. Selvom der nu var god plads til rosende spørgsmål til medarbejderne undervejs i rundvisningen. Et øjeblik efter er der kun to konkurrerende energi-journalister tilbage sammen med Mads Kirkegaard og Jesper Sloth.
Smørhullet Bramming
Hos Polytech er der dog ikke de store problemer med at få dækket behovet for arbejdskraft, som virksomheden har. Det ser Mads Kirkegaard en klar grund til, og den har også noget med beliggenheden at gøre.
- Vi ligger utroligt godt her, og medarbejderne kommer fra et stort område. Vi har for eksempel en medarbejder, der kommer helt fra Als, fortæller Mads Kirkegaard, der ikke ser Esbjerg som et interessant alternativ, fordi de 20 minutters ekstra køretid vil have en betydning for nogle medarbejdere, der kommer langvejs fra.
Der er også en anden grund til, at Polytech ikke har manglet kvalificeret arbejdskraft, og den findes i offshore-branchen.
- Vi har mange medarbejdere, der kommer her, fordi de manglede et nyt job efter at have arbejdet i olie- og gasbranchen på Nordsøen, fortæller Mads Kirkegaard, der ser udfordringen for virksomheden et helt andet sted.
- Handelsbarrierer er en udfordring. Når Indien eksempelvis lægger en 100 pct. importafgift på vores komponenter, så har det enorm stor betydning for os og salget, fortæller Mads Kirkegaard, der bemærker, at Danmark omvendt ikke tager en tilsvarende importafgift.