Nysted Havmøllepark fylder 20 år, og driftschefen har været med hele vejen
Nysted Havmøllepark kan fejre 20 års jubilæum i høj solskin. Parken, der ligger ti km syd for Nysted på Lolland opført af Ørsted i 2002-2003. Den var verdens største havvindmøllepark i perioden fra 2003-2009. Kapaciteten på 165,6 MW dækker stadigt mere end 140.000 danske husstandes årlige elforbrug med grøn strøm.
Men jubilæet viser også, hvordan havmøllerparker kan ende med at give gode og blivende lokale arbejdspladser til et område i udkanten af Danmark, hvor der ellers mangler udvikling og jobmuligheder. Selvom om Nysted Havmøllepark har fået navnet fra nærmeste by på nemlig Nysted på Lolland, så er Gedser på Falster servicehavn til parken.
Her har Thomas Almegaard været driftschef helt siden Nysted-parken blev sat i drift, og han har derfor stået for rekrutteringen af parkens i alt 22 medarbejdere. Og det var en rekruttering, der var nem husker driftschefen, da han viser parken frem ombord på Wind Supporter. Der er den Crew Transport Vessel (CTV), der dagligt normalt fragter vindmølleteknikerne ud til Nysted parken omkring 10-12 km fra Gedser havn.
- I begyndelsen var det jo Siemens folk, der servicerede møllerne, og da vi så overtog servicen selv, tilbød jeg dem arbejde hos, fortæller Thomas Almegaard, der har været 35 år ansat i samme firma og oprindeligt er uddannet maskinmester. Derfor har han også arbejdet med energiproduktion, da råstofferne var fossile som kul og olie. I dag er vinden drivkraften, den er både grøn og giver lokal udvikling.
Hans ansatte kommer også alle fra lokalområdet, og han bor selv tæt på parken.
- Jeg bor selv tæt på i Nysted, selvom jeg ikke kan se parken fra mit hjem. De 15 teknikere og syv ansatte i administrationen kommer alle fra Lolland og Falster. Folkene har typiske en halv times kørsel hjem fra Gedser, fortæller Thomas Almegaard.
Sådan foregår servicearbejdet
Servicearbejdet er en stor del af en havmølleparks drift. En del af arbejdet er allerede forprogrammeret hvert år.
- Det tager to teknikere fire dage at servicere en mølle hvert eneste år, forklarer Thomas Almegaard.
Og driftschefen valgt en anden anden arbejdstid end de i branchen kendte med 12 timers arbejde per dag.
- Jeg har valgt en anden form end de 12 timer om dagen. Vi arbejder fra 6:45 til 17:45 fra mandag til fredag i to uger, og så har medarbejderne en uge fri derefter. Derudover arbejder de otte weekender om året, fortæller Thomas Almegaard.
Der er også små praktiske fif, der hjælper til i servicearbejdet.
- Vi har reservedele i bunden af hver mølle, så de kan hentes der, og hver mand har sit eget værktøj. Jeg tror på, det er den bedste måde, så hver er ansvarlig for sit eget værktøj, siger Thomas Almegaard.
Ud af de oprindelige 72 møller en 70 stadig i drift.
- På en mølle en var der en fejl i fundamentet, der har været der helt fra begyndelsen. Derfor er den blevet fjernet. Vi har skåret den af under havoverfladen, så den ikke forstyrrer skibstrafikken. Så bliver det besluttet senere, om den skal fjernes senere, lyder det.
Fremtiden for Nysted
Det er allerede besluttet, hvor lang tid Nysted havmøllepark kommer til at køre til, og der kan være en forlængelse på vej.
- Parken kommer til at køre til 2027, og vi forventer, den skal levetidsforlænges til at køre tu år mere. Men beslutningen er ikke taget endnu, siger Thomas Almegaard, der dog gør det klart, han ikke eventuelt kommer til at fortsætte helt som driftchef for parken indtil 2037.
- Da er jeg helt sikkert gået på pension, siger 58-årige Thomas Almegaard.