Power-to-X bliver ikke et columbusæg

Selvom Power-to-X indeholder mange muligheder, er det ikke en mirakelløsning for det danske 70-pct reduktionsmål, fortæller medlem af Klimarådet ved høring.
26. FEB 2021 8.50

I denne uge præsenterede Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) deres planer for et Power-to-X-anlæg i Esbjerg til 7,5 mia. kr., der både skal hjælpe landbruget, søfarten og den tunge transport til at mindske sit klimaaftryk. 

Men selvom PtX indeholder et stort potentiale, så vokser træerne ikke ind i himlen. Det gjorde medlem af Klimrådet Niels Buus Kristensen klart over for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg ved en høring om Power-to-X.

- Power-to-X bliver ikke et columbusæg i forhold til vores 2030-mål, siger Niels Buus Kristensen.

Der er nemlig fortsat et stort energitab, når Power-to-X skal lave fremdriftsenergi eller e-fuel til den tunge transport. Det er således blot 20 pct. af energien, der kommer ind i anlægget, som kommer ud som X'et, fortæller han.

Omvendt kan man ved traditionel elektrificering af eksempelvis persontransporten, fastholde 75 pct. gennem transformationen til X.  

- Det er derfor fortsat nødvendigt, at energieffektiviteten skal op, mens omkostningerne skal ned, siger Niels Buus Kristensen.

Regeringen er netop ved at undersøge, hvordan en kommende Power-to-X-strategi kan udmøntes. Tidligere har undersøgelser vist, at et Power-to-X-anlæg på den kommende energiø i Nordsøen vil kunne producere energi til alle skibe of fly, der skal tanke i Danmark. 

- Der er et stort potentiale for at producere brændstof til fly- og skibstrafik. International transport tæller ikke med i det danske CO2-regnskab frem mod 2030, men det er stadig et skridt frem mod CO2-neutralitet, siger Niels Buus Kristensen. 

Transportsektoren forventes at udlede godt 14 mio. tons CO2e i 2030. Ambitionen fra en række relevante aktører for Power-to-X er, at teknologien skal som minimum understøtte en udledningsreduktion på 2,5 mio. ton CO2 i Danmark særligt med henblik på den tunge transport. 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter