Russisk gasflåde i Danmark får borgmester til at kræve svar

Endnu et skib fra Putins gasflåde blev i denne uge serviceret i dansk havn. Nu kræver borgmester redegørelse.
7. SEP 2024 8.10

Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) reagerer nu på Danwatch og Ekstra Bladets afsløring af, at et russisk naturgasskib i denne uge er blevet serviceret på et skibsværft i Odense Havn.

Skibet, "Georgiy Ushakov", som er en del af Yamal LNG-flåden – en stribe isbrydere, der sejler med russisk gas fra Sibirien – var i denne uge tørdokket på skibsværftet Fayard A/S, som er ejet af den fynske milliardær Thomas Andersen.

Og det er ikke første gang, at værftet Fayard, som ligger i havnen i Odense, har serviceret gasflåden, der er blevet en indbringende indtægtskilde for det sanktionsramte Rusland. Ifølge Ekstra Bladet er Georgiy Ushakov det ottende skib fra Yamal LNG-flåden, som er blevet serviceret siden den russiske invasion af Ukraine.

Odense-borgmesteren, som også er næstformand i bestyrelsen i Odense Havn, oplyser til Danwatch og Ekstra Bladet, at han først lige er blevet bekendt med, at flere skibe fra den russiske gasflåde bliver serviceret i byens havn.

Han ønsker ikke at stille op til interview, men oplyser i et skriftligt svar:

“Nej, det er ikke noget, jeg er blevet gjort bekendt med før nu. Derfor har jeg også bedt Odense Havn om at levere en redegørelse for sagen til Økonomiudvalget,” skriver han i en mail, hvor han også konstaterer, at han “fortsat (har) fuld tiltro til, at Odense Havn og havnens lejere har ageret indenfor gældende lovgivning og sanktioner.”

Følger reglerne

Georgiy Ushakov og de øvrige skibe i Yamal LNG-flåden er bygget med det specifikke formål at sejle med russisk naturgas fra den arktiske del af Rusland, men skibene opereres ofte af selskaber i andre lande.

Peter Rahbæk Juel mener, at det vil kræve en skærpelse af de nuværende regler, hvis man fra dansk side vil undgå, at disse skibe kan lægge til i danske havne.

“En sådan stramning skal komme fra regeringen, og den ville jeg bakke op om. Men indtil da må udgangspunktet være, at Odense Havn ligesom alle andre virksomheder skal overholde gældende lovgivning og sanktioner. Og det gør de,” siger han og uddyber:

“Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg og Odense står på Ukraines side.”

Svensk havn siger nej

Det er dog før set, at havne har skærpet deres politik mod Rusland uden at vente på ny lovgivning. Gøteborg Havn, der er Nordens største, besluttede i august 2023, at man ikke ønskede at være associeret med russisk oliehandel – også i de tilfælde, hvor det er lovligt.

Derfor besluttede den svenske havn at sige til selskaber, der solgte brændstof til skibe med russisk olie eller oplagrede brændstof, der skulle sælges, at de ikke længere var velkomne i havnen.

Danwatch og Ekstra Bladet har også tidligere spurgt Thomas Andersen, hvorfor han vil være med til at understøtte den russiske handel med naturgas. Det ønskede han ikke at svare på, men understregede, at Fayard overholder loven.

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter