Seasights Davits klar med et sikkert løft op på offshore vindmøllen
Chief commercial officer Alex Kristensen hos Seasight Davits glæder sig til at vise løsningen kran med fjernbetjening og transportkurv vindmessen Wind Energy i Hamburg.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Seasights Davits klar med et sikkert løft op på offshore vindmøllen

Komplet tredelsløsning kendt fra olie- og gasindustrien får nyt liv, og det er der en lang række fordele ved. Nu er kran, personelkurv og fjernbetjening på vej ud til vindmølleparkerne i storskala fra Ringkøbing.
6. SEP 2022 11.06

Allerede når man træder ind ad døren, så er man ikke det fjerneste i tvivl om, at her bor der en erfaren offshore kranproducent til vindmøller. Referencelisten tæller offshore vindmølleparker over hele verden, som allerede har eller er ved at få kraner herfra. 2158 offshore kraner er det blevet til, og det skal blive til endnu flere med ny løsning til sikre løft op på vindmøllerne.

Løsningen er klar, og der er tænkt over det hele hos Seasight Davits i Ringkøbing, der blandt andet laver kranen Spider til offshore vindmøller. Normalt ville der skulle være to kraner på transition pieces (TP’erne). En til værktøj, reservedele og forplejning til serviceteknikerne, der skal arbejde på møllen. Den anden kran er normalt kun til beregnet til at løfte det samme personel op i en sele, men hos Seasight Davits ville man gøre transport fra fartøj til vindmølle meget mere sikkert.

- Vi kiggede på olie- og gasindustrien. De har løftet folk op på boreplatforme siden 1970’erne, og de gør det i dag på en virkelig sikker måde i kurve med op til syv mio. løft om året. De løfter typisk fire mand op ad gangen, men det er der ikke behov for i vindmøllerne. Derfor har vi udviklet en kurv til to personer, som der oftest er behov for på offshore vindmøller. Vi har taget en sikker og kendt teknologi og videreudviklet den til vind, fortæller Alex Kristensen, der er chief commercial officer hos Seasight Davits.

Den ekstra sikkerhed

Pakken bygger på en løsning, der består af tre dele, transferkurven til to personer, spider kranen og en universielfjernbetjening. Men guldet ligger i detaljerne, som kræver en dybere forklaring.

- Det unikke her er, at vi har en kombineret kran, der lever op til de høje sikkerhedskrav til riding opgaven også.  Det betyder, at der er dobbelt af alle sikkerhedsfunktioner som bremser, relæer med mere. Alt er integreret i kranen, der får strøm fra vindmøllen, men samtidig er der en batteripakke som backup, hvor der altid er strøm på, lover Alex Kristensen.

Grunden, til at betjeningpanel med mere er i selve kranen, er, at det gør vedligeholdelsesarbejde og eventuelle reparationer lettere. Der er ganske enkelt ingen kontrolpaneler, der skal integreres ind i vindmøllen.  

Kranen har også en fjernbetjening, der virker universelt på alle spider kraner. Også her er der tænkt i sikkerhed, så flere kraner kan betjenes samtidig i en vindmøllepark uden nogen sammenblanding.

-  En fjernbetjening skal være indenfor 900 meter af en kran for at kunne betjene den. Der er en nautisk mil mellem vindmøller, og det er 1800 meter, så det er helt sikkert, siger Alex Kristensen.

Også kurven til løftet er med sikkerhed i en helt ny kategori. Den er lavet til to personer, der sidder fastspændt i stole med sikkerhedsseler.

- Kurven er skaleret ned til to personer. Der er kameraer i kurven, så kranoperatøren hele tiden kan se på sin fjernbetjening, at alt er okay. Der indbygget fjedre og pads, så menneske og kurv kan tåle drop helt op til to meter, forklarer Alex Kristensen.

Fjedre og pads giver de to meters drop-margin, og det betyder mere sikkerhed, hvis kranoperatøren pludselig må sætte kurven hårdt på enten skibsdækket eller på platformen på TP’en på grund af blæsevejr eller bølgegang.

Transportkurven kan flyde uden at kæntre, hvis den mod forventning nogensinde skulle ende i vandet.

Flere fordele

Normalt er der stiger på TP’en, hvis der ikke er kraner godkendt til at løfte personel med, men i fremtiden er der ikke behov for denne sekundære mulighed. Det er der flere fordele ved.

- Når det ikke er de store supply og utility vessels (SUV), der har gangbro, så bliver stigen brugt. Men der er mangel på de store SUV’er, og det er mindre sikkert, når det er mindre fartøjer, der servicerer vindmøllerne. Med vores løsning med en kran, der også kan løfte personel, så kan stigen spares væk, og der vil kunne spares stål i kontruktionsfasen, forklarer Alex Kristensen.

Næste skridt står allerede klar for Alex Kristensen.

Vi har allerede et testprogram kørende med en stor kunde. Nu skal vi have løsningen ud og leve i storskala. Vi kommer til at opstille og vise hele løsningen udendørs på Wind Energy i Hamburg til efteråret. Det er kundernes HSQE-folk og ingeniører, som vi skal vise den her unikke pakke til, siger Alex Kristensen.

Spider kranen kan normalt løfte op til et ton, fordi det ikke kræver krancertifikat op til denne vægt i de fleste lande. Kranen kan dog opgraderes til at kunne løfte op til 3 ton.

Spider 
Sådan ser transportkurven og Spider kranen ud offshore.

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter