Siemens, Ørsted og Esvagt sammen i EU-droneprojekt
I projektet 'Operative package deliveries by drones' skal Siemens, Ørsted og shipping virksomheden Esvagt undersøge nærmere, hvordan man bedre kan bruge drone til at transportere reservedele ud til vindmøller.
Det vil man, da uforudsette reperationer kan blive stærkt kompliceret af, at få reservedele transporteret ud til møllerne, som ofte står flere kilometer fra kysten.
- Når vi transporterer en teknikker fra fartøj til vindmøllen, bringer vedkommende altid resevedele og udstyr med sig. Det sker dog ofte, at teknikeren har brug for mere udstyr, værktøj eller reservedele, mens de er på vindmøllen. I dag vil det kræve, at teknikeren tager tilbage til fartøjet eller at vi sender en transportbåd fra skibet til møllen med det nødvendige udstyr. Den process kan vi effektificere, siger Flemming Hjorth, leder af New Services Business Development hos Esvagt.
Der er altså et stort effektiviseringspotentiale, mener Flemming Hjort, som i sidste ende vil komme vindmølleparkerne til gode med hurtigere og mere effektive reperationer.
Projektet får støtte af European Regional Development Fund og løber indtil Juni 2020.
I dag har en række europæiske havne allerede begyndt at benytte sig af droner til at levere udstyr i blandt Amsterdam, Hamborg og i Norge, skriver Safety4Sea.
Aalborg Universitet er ligeledes involveret i droneforsøg, hvor man forsøger at designe drone, som kan fragte tunge levereringer i hårde omgivelser.
- Opgaven er bare en anden, når en drone skal fragte 25 kg gods 150-200 kilometer ud i Nordsøen blæst og regn og sætte pakken af på en havmølle… uden at vi kan se noget. Vi udfordrer alt det, droner kan i dag, siger Anders la Cour-Harbo, lektor på Aalborg Universitet.
esl