Skatteminister vil understøtte elbilboom i nyt afgiftssystem
Regeringen arbejder målrettet på at sikre flere elbiler på de danske veje, og salget overgår allerede forventningerne fra VLAK-regeringens mål om én mio. elbiler fra 2018. Nu vil skatteminister Rasmus Stoklund (S) tage næste skridt for at fastholde udviklingen, når den nuværende aftale om lavere afgifter på elbiler udløber ved årsskiftet 2025/2026.
Ministerens fokus er klart: Den grønne omstilling skal understøttes gennem et nyt afgiftssystem, der kan træde i kraft efter 2026. Ifølge ham har det nuværende afgiftssystem allerede gjort elbiler mere attraktive og dermed bidraget til den positive udvikling.
– Jeg kommer til at bruge rigtig mange kræfter i de kommende måneder på at få indrettet afgiftssystemet på en måde, der understøtter udviklingen, siger Rasmus Stoklund. Han vil allerede i starten af det nye år invitere Folketingets partier til at diskutere fremtidens afgiftsmodel, så den kan fremme flere grønne biler på de danske veje.
En analyse fra Mobility Denmark forudser, at målet om én mio. elbiler kan nås allerede i 2028, forudsat at afgifterne fastholdes på nuværende niveau. Ministeren anerkender da også afgifternes betydning for elbilsalget, men peger samtidig på bilindustriens bidrag.
– Bilproducenterne laver elbiler i flere forskellige prisklasser, så teknologien hjælper også salget på vej. Men vi står stadig midt i en overgangsperiode, hvor vi skal balancere det samlede transportsystem, siger han.
Regeringens egne fremskrivninger peger på, at målet om én mio. elbiler først nås i 2030. Mobility Denmark vurderer dog, at antallet kan stige til 1,6 mio., hvis afgifterne fastholdes på det nuværende niveau.
jel /ritzau/