Hvide Sande Havn:
Strategier til 2025 ligger klar

Vigtigheden af at have bæredygtighed i en udvidet form på dagsordnen er en del af værdierne for havnens direktør. Men der bliver parallelt arbejdet både med organisationen, konkurrenceevnen og forretningsudviklingen.
12. MAJ 2022 11.45

Det er ikke kun hos de fremmeste vindmølleunderleverandører, at budskabet om bæredygtighed er blevet en del af virksomhedernes DNA. I Hvide Sande Havn har havnedirektøren for længst forstået, at der kræves handling.

- Der er et krav fra vores kommende samarbejdspartnere om bæredygtig. Og bæredygtighed er et af vores fire fokusområder, som vi arbejder frem imod i vores nye 2025 strategi. Vi ser bæredygtighed i en udvidet forstand, hvor vi både arbejder på grøn omstilling, hvor det er muligt. Samtidig ser vi også bæredygtighed som et socialt ansvar. Vi tager lærlinge, og medarbejderne har en overenskomst, forklarer direktør Poul Erik Jessen.

Hvide Sande Havn Havn har i dag 20 medarbejdere. Men bæredygtighed går også videre i den grønne retning eksempelvis med at reducere havnens bilpark eller omstille til elektrisk, hvor det er muligt.

Mens andre fortaber sig i tal frem for handling, så har Poul Erik Jessen en tilgang, der meget mere realistisk.

- Vi gør tingene i stedet for at måle på dem. Jeg tror ikke på at rende rundt og måle. Vi fokuserer og arbejder med indsatsområder, fortæller direktøren.

Hvis udviklingen kommer til at stille krav om målbarhed, så er sagen en anden.

- I det øjeblik hvor kunderne kommer til at efterspørge det, så begynder vi selvfølgeligt på det, forklarer Poul Erik Jessen.

Vil være et fyrtårn

To andre fokusområder er konkurrencedygtighed og forretningsudvikling, som havnen kommer til at have fokus på de kommende år, selvom Hvide Sande allerede er servicehavn for Horns Rev 3 og bliver det for Vesterhav Nord & Syd. Samtidig åbner Vattenfall et operations og maintenance center til næste år.

Men Poul Erik Jessen stiller også krav indad til.

- Som organisation skal vi gøre, hvad vi kan for at udvikle os videre. Det drejer sig om, at vi skal drive og udvikle en levende og bæredygtig havn til gavn for kunderne, byen Hvide Sande og kommunen, siger han.

Der er endda en dybere mening med det hele for både hele direktøren.

- Vi ønsker som havn at være det dynamiske fyrtårn for hele lokalområdets bæredygtige udvikling, siger Poul Erik Jessen om en mission, der kan blive virkelighed, når endnu flere vindmølleparker skal have en servicehavn i fremtidens grønne omstilling.

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter