Tidligere ministre og forretningspartnere: Vi har de grønne løsninger
Kent Kirk og Bendt Bendtsen hos Nordhavn Power Solutions i Randers med en af de grønne metanol-motorer som virksomheden sælger.
Foto: Morten Fauerby/Montgomery

Tidligere ministre og forretningspartnere: Vi har de grønne løsninger

Kent Kirk og Bendt Bendtsen skubber til dansk erhvervsliv med deres grønne guldæg. Deres virksomhed Nordhavn Power Solutions står klar med en række metanolløsninger, der kan gøre både dansk søfart og industri mere grønne.
22. MAR 2023 11.30

Kent Kirk og Bendt Bendtsen er bestemt ikke ukendte navne i dansk politik som konservative ministre og i erhvervslivet. De mødte hinanden for første gang tilbage i 1994, da Bendt Bendtsen blev valgt ind i Folketinget, hvor Kent Kirk allerede havde siddet i flere år – her nåede han bl.a. at være Fiskeriminister. Det skriver Nordhavn Power Solutions i en pressemedelelse.

De fandt hurtigt hinanden i deres folketingsgruppe, hvor de tilbragte meget tid sammen i de efterfølgende år. De blev venner med mange visioner til fælles.

- Vi supplerer hinanden godt, og vi kan begge to godt lide at se ting vokse og blive levedygtigt, fortæller Kent Kirk.

 I 1998 stoppede Kent Kirk i Folketinget og vendte herefter tilbage til rederivirksomheden Esvagt, som han selv var med til at starte virksomheden i 1981 sammen med de to lokale Esbjerg-drenge, Henning Kruse og Ole Andersen. Her arbejdede han som næstformand i de efterfølgende år, alt imens fortsatte Bendt Bendtsen på Christiansborg. Han blev i 2000 partiformand for Det Konservative Folkeparti og blev i 2001 udnævnt til Økonomi- og Erhvervsminister i Anders Fogh Rasmussens regering.

Da Bendt Bendtsen trådte tilbage som minister i 2008, fik Kent Kirk lokket sin gamle partifælle ind i bestyrelsen hos Esvagt, hvor deres erhvervseventyr begyndte.

First mover på vindskibe

I erhvervslivet er det afgørende at vide, hvilken vej vinden blæser, og særligt vind blev fokusområdet for de to venner og bestyrelsesmedlemmer i Esvagt. Kent Kirk og Bendt Bendtsen vidste, at vindmøller var fremtiden, og de skulle overbevise resten af bestyrelsen om, at rederiet skulle gå ind i den sektor.

De tre stiftere af Esvagt stod på daværende tidspunkt ikke længere med majoriteten, da Mærsk var blevet en del af ejerkredsen. De skulle give deres accept, før virksomheden kunne bevæge sig ind i vind-industrien og bestille de to ønskede vindskibe til 700 mio. kr., der skal hjælpe med at servicere havvindmøller.

- Bestyrelsen var ikke med på idéen om et lavere bud og hermed indtjening på de første vindskibe. Kent og jeg var dog meget stålfaste på, at det var fremtiden for virksomheden, og derfor kontaktede vi den daværende formand for Mærsk Michael Pram Rasmussen om, at Esvagt skulle gå ned i pris for at vinde de første udbud på vindskibene, så vi kunne blive first mover, siger Bendt Bendtsen og fortsætter:

- Mærsk endte med at godkende bestillingen, og vi blev hermed first mover på vind, da vi som de første fik to vindmølleskibe, og det blev fremtiden for Esvagt.

Den første del af Kent Kirk og Bendt Bendtsens erhvervseventyr sluttede, da kapitalfonden 3i opkøbte Esvagt i 2015.

Fra vind til metanol

I 2016 købte Kent Kirk virksomheden Nordhavn Power Solutions i Randers, hvor Bendt Bendtsen blev en del af bestyrelsen. Her var de begge enige om, at virksomheden skulle være first mover på den grønne omstilling.

- Vores store grønne satsning er metanolløsninger til den danske søfart og industri, og her er vi igen first mover. Der er ingen tvivl om, at metanol kommer til at være en del af fremtiden. Vi har længe fulgt området og følger det meget tæt, og vi ser metanol som næste led i kæden af brændstoffer. På samme måde som vi var med til at drive Esvagt ind i vindmølle-eventyret, så ligger Nordhavn Power Solutions til at kunne drive det her grønne eventyr,” siger Bendt Bendtsen.

Da Bendt Bendtsen sad i Europa-Parlamentet, beskæftigede han sig meget med vedvarende energi og grøn omstilling. Han og Kent Kirk er ikke i tvivl om, at metanol bliver fremtidens brændstofkilde.

- I gamle dage snakkede man om ammoniak, men det er besværligt at arbejde med. Jeg ser det ikke som et fremdriftsmiddel i søfart. El er et rigtig fint alternativ, men hvis du skal drive et større skib, så kræver det store batterier, som du jævnligt skal oplade, og det udfordrer rederierne yderligere, siger Kent Kirk.

Virksomheden Nordhavn Power Solutions har agentur på metanolmotorer fra Scania, hvor teknikken og mekanikken minder meget om en dieselmotor. Det betyder, at det ikke kræver efteruddannelse til montører og teknikere. Det vil kræve større ændringer, hvis de skal lære en helt ny motor at kende, der driftes på brint eller ammoniak.

- Det unikke ved disse metanolmotorer er, at Scania som de eneste i verden har udviklet et særligt dysesystem, så man kan drifte på 100 % metanol uden at skulle have et blandingsbrændstof. Scania ligger som den eneste i verden inde med det her unikke produkt, fortæller Kent Kirk og uddyber:

- Jeg tror, at det bliver en glidende overgang fra diesel til metanol. Det er ikke noget, man kan gøre på en enkelt dag. Vi ser dog, at tiden er inde til at gribe chancen og skubbe til den grønne udvikling, og her kan vi virkelig gøre en forskel. 

Et af de store tvivlsspørgsmål er, om der vil være metanol nok til alle. Her kan Kent Kirk og Bendt Bendtsen fjerne tvivlen og berolige med, at metanolbrændstoffet er tilgængeligt. De er i dialog med Proman, verdens førende producent af metanol, og Bunker One, distributør af brændstoffet, og de giver en garanti for, at metanol ikke bliver en mangel.

- Vi er i dialog med Proman og Bunker One, og vi kan garantere, at metanol ikke kommer til at være en mangelvare i fremtiden, fortæller Kent Kirk.

Kent Kirks gamle virksomhed Esvagt får allerede i slutningen af 2024, det første metanoldrevne vindskib på havet, og motoren er leveret af Nordhavn Power Solutions. Foruden Esvagt har andre store aktører herunder Mærsk også valgt at satse på metanol til fremtidige skibe.

Løsninger er ikke længere luftkasteller

Bendt Bendtsen og Kent Kirk mener dog, at flere i erhvervslivet endnu ikke har set kendsgerningerne i øjne og valgt at hoppe med på den grønne udvikling.

 - Vi kommer med et opråb til de private aktører, men også de kommunale aktører og andre dele af erhvervslivet, der kan aftage vores produkter. Løsningerne findes, det er ikke længere luftkasteller. Vi kan hos Nordhavn Power Solutions levere metanolløsninger til både marine branchen og land-industrien. Metanol ligger foran vores fødder, og nu skal vi bare have erhvervsfolkene med ombord på denne rejse. Prisen på CO2-udledningen kommer til at stige i de kommende år, hvilket betyder, at flere skal begynde at skifte allerede nu. Kommunerne kan f.eks. nedbringe deres CO2 ved at vælge en metanolløsning til deres færger eller deres byggepladser, siger Bent Bendtsen.

De står med verdens første effektive metanolmotor, der drifter på ren metanol og med metanol containerløsninger, der kan komme landindustrien til gavn.

- Vi kan selv mærke, at markedet for metanol er vågent op, og flere rederier og virksomheder begynder at satse i den retning. Alle, der vil have grøn strøm, kan få det. Det kan være alt fra skibe til byggepladser og festivaler. Vi har en stærk forventning til, at det bliver rigtig stort, siger Kent Kirk.

jel

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter