Tredje generation på Hvide Sande Shipyard: Fuld fremdrift og satsning på innovation
Carl Erik Kristensen er CEO og tredje generation i Hvide Sande Shipyard, samtidig er han fjerde generation i byen Hvide Sande.
Foto: Hvide Sande Shipyard

Tredje generation på Hvide Sande Shipyard: Fuld fremdrift og satsning på innovation

Carl Erik Kristensen er familiens tredje ejerleder af Hvide Sande Shipyard, og han har formået at få virksomheden til at følge udviklingen. Der bliver bygget skibe og løfteudstyr mm. til vindmølleindustrien og arbejdet på en højteknologisk brintskibsløsni
10. MAJ 2022 10.00

Tiden står ikke stille og da slet ikke på Hvide Sande Shipyard, hvor virksomheden engang byggede og reparerede fiskekuttere i træ. Virksomheden er fulgt med udviklingen og er blevet en mellemstor koncern, som sætter en ære i at være ”industrien fortrukne ingeniør- og automationshus” der udvikler, producerer og servicerer. Sådan er det uanset om det er til den maritime skibsindustri eller offshore vind.

Det hele begyndte egentlig da Johannes Kristensen med sin familie flyttede til fiskerbyen Hvide Sande i 1938 fra Limfjorden og begyndte med værftsarbejde. Da han små tolv år senere blev spurgt af lokale fiskere, om han ville åbne et værft, var svaret: Nej. Men han havde da en søn, der lige var blevet udlært i Esbjerg.

Sådan gik det til, at Johannes’ søn Carl Erik Kristensen i 1950 åbnede Hvide Sande Shipyard med reparationer af fiskekuttere. Hurtigt gik det også den gang, for allerede to år efter blev den første fiskekutter bygget. I 1990 var det tid til et generationsskifte, hvor Hans Peter Kristensen overtog.

Virksomheden er gået fra at lave stålskibe til aluminiumsfartøjer som CTV’er og at være leverandør i vindbranchen med specialløsninger.

I dag er sønnen Carl Erik Kristensen tredje generation CEO for familieforetagendet, som han driver sammen med sin fætter Anders Madsen. De overtog fra Hans Peter Kristensen løbende over en tiårig periode fra nullerne, og der er ingen tvivl om, at ambitionerne og appetitten er fuldt til stede for at drive en succesrig virksomhed.

- Det tager kun tre generationer fra ingenting til ingenting. Derfor har Anders og jeg givet hinanden ord på, vi holder hinanden i ørene, fortæller Carl Erik Kristensen.

Men meget tyder nu på, at de to ikke behøver holde hinanden i ørene for virksomheden udvikler sig i rygende fart.

- Vi har siden 2006 og frem til i dag professionaliseret bestyrelsen, så vi har tre eksterne bestyrelsesmedlemmer med branchekendskab, siger CEO’en.

De helt rigtige uddannelser

Carl Erik Kristensen er uddannet skibstømrer på værftet og selvom han under sin opvækst også har boet i Nordsjælland, så er Hvide Sande omdrejningspunktet.

- Jeg har være her hele mit liv, konstaterer han nøgternt.

Som tredje generations CEO og ejerleder i Vestjylland kan man dog godt kigge meget længere end udover bygrænsen. Og det stopper heller ikke ved række ud efter de kompetencer, der skal udvikle virksomheden i den rigtige retning.

- Jeg har en diplomuddannelse i ledelse fra Aarhus Universitet, en MBA fra CBS i København og en professionel INSEAD bestyrelsesuddannelse, hvor vi var flere gange i Frankrig, siger Carl Erik Kristensen.

Uddannelserne er endda blevet brugt flittigt i udviklen af Hvide Sande Shipyard. I 2019 opkøbte virksomheden fabriksbygninger efter et konkursbo i Ringkøbing, hvor der i dag er produktion af kraner til vindmøller. Året efter blev Blaaholm Wind Solutions opkøbt efter endnu en konkurs.

Produktion af fremtidens fartøjer

Produktion af crew transport vessels de såkaldte CTV’er noget værftet er specialiseret i sammen med andre typer af daugther crafts. Det er blvet til fem CTV’er alene til Ørsted, der bliver brugt til at transportere selskabets medarbejdere ud til offshore vindmøller. Også elfærgen Grotte, der sejler på Fanøoverfarten er blevet lavet hos Hvide Sande Shipyard, og netop nu er fiskeriinspektionsskibet NB 147 ved at blive færdiggjort, det skal være klar til august.

Den grønne omstilling er på ingen måde blevet glemt, og der bliver satset på meget mere end el som fremdriftsmiddel til fartøjerne.

- Vi er i et limboland lige nu. Hvis du skulle købe en bil lige nu, hvad ville du så købe en el-, benzin- eller dieselbil? Det er det samme med skibe. Derfor har vi et stærkt fokus på de hybride løsninger. Vi ved, at der kommer til at være udskiftninger, der måske kommer til at vare 20’erne ud. Vi kigger også på brint med en løsning, hvor brinten kommer til at være under dæk, fortæller Carl Erik Kristensen.

Der findes endnu ikke en sådant brintskib, hvor brinten er under dækket. Selvom andre store spillere som MAN Energy Solution på Teglholmen ikke tror på en fremtid for brint, så tror man på det i Hvide Sande. Det bliver dog en dyr løsning.

- Det koster det dobbelte at bygge et brintskib, så det kommer ikke til at ske, inden der kommer en CO2-afgift, siger Carl Erik Kristensen, der dog allerede kan vise en skitse af, hvordan en brintskibsløsning kommer til at se ud.

Der er værfter, hvor certificeringer endnu ikke fylder meget, sådan er det slet ikke i Hvide Sande.

- I dag mærker vi, at der er et stærkt stigende krav om ISO-certificeringer. Vi har seks medarbejdere, der arbejder med vores certificeringer, siger CEO’en mens han fremviser en imponerende oversigt.

Stolthed over koncernens værdier

Udover produktionen af fartøjer på op til 60 meter, så laver værftet servicearbejde i den indendørs dok, som giver optimale betingelser for godt arbejde.

- Det er altafgørende, at der er tørt, hvor der skal udføres male- og svejsearbejde. Det kan vi gøre selv om vinteren, for der er lys og udsugning, siger Carl Erik Kristensen.

Her er der også fokus på at skabe gode arbejdsforhold for medarbejderne, for det er nemlig en kerneværdi hos Hvid Sande Shipyard. Derfor bliver medarbejderne også længere end normalt.

- Vi har lige fejret 50 års jubilæum for en 74-årig fuldtidsansat medarbejder, der er formand fra et smedjeteam, fortæller han og uddyber.

- Samlet har vi 240 ansatte heraf 22 lærlinge. Vi tager det seriøst med at være en rummelig arbejdsplads. fem pct. af vores medarbejdere har handikap eller fysiske skavanker, og vi har 10 pct. lærlinge, elever eller andre under uddannelse, fortæller Carl Erik Kristensen, om noget man tydelig mærker, der betyder noget for ham.

I dag har Hvide Sande Shipyard med underselskaber placeret tre steder i Hvide Sande foruden ved Ringkøbing og Varde. Der er også afdelinger i Storbritannien, USA og i Taiwan, og vokseværket lader ikke til at være stoppet på nogen måde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter