Uber-koncept klar til at overtage Nordsøen
Der er ingen tvivl om, at han ved, hvad han taler om. Jim Hededal Nielsen ringer offshore fra Norge, hvor han arbejder som helikopterpilot. Men erfaringen som flyveleder, helikopterpilot og aviation specialist hos Siemens Gamesa bliver ikke bare brugt til et komfortabel liv med masser af fritid.
Jim Hededal Nielsen er nemlig også CEO og grundlægger af Deck1, en startup-virksomhed der vil ændre transportopgaverne med et Uber-lignende koncept. Det er offshore-transporten med helikoptere, droner og både, hvor virksomhedslederen ser et kæmpe potentiale.
- Det er en branche med meget dyre og svingende priser samt lange kontrakter. Vi vil begynde med at sætte spot på ad-hoc-opgaverne, hvor udbyderen kan tilbyde transport til en fast pris på en transport, fortæller Jim Hededal Nielsen, der har lavet lange og omfattende markedsanalyser, inden Deck1 blev grundlagt i januar 2020, siger Jim Hededal Nielsen.
Resultatet af det arbejde tegnede et billede, der ikke passer ind i nutidens krav til en virksomhed.
- Forundersøgelsen viste, at det er en umoden branche, som er kraftigt underdigitaliseret, fortæller Jim Hededal Nielsen, der er en af otte personer som ejer Deck1.
Alle ejere har relevant erfaring og tilknytning til offshore. På trods af en jysk beskedenhed så man forstår også på CEO’en, at det slet ikke har været noget problem at finde de rette medejere til virksomheden tværtimod endda. Placeringen er endt i Aalborg, fordi seks af ejerne bor i byen. Men kontor i Esbjerg er på tegnebrættet på den længere bane.
Digitalisering af offshore-transportopgaverne
Om Deck1 kommer til at sætte gamle og succesrige transport-virksomheder i offshore ud af spillet, som Uber har gjort i nogle lande med hyrevognkørsel eller som AirBnB har ændret boligmarkedet i nogle af verdens metropoler er endnu uvist. Men de to-fasede muligheder kan styre både salg og ruteplanlægning, uanset om de kommer til at foregå i luften eller på vandet.
- Vi har vores handelsplatform, hvor man kan købe transporten og se prisen. Næste trin er, at der kommer en digital daily progress report, som giver kunden mulighed for at se, hvor vidt transporten er kommet. Den kommer også med ruteplanlægning i forhold til vind, vejr og bølgeforhold på en app, fortæller Jim Hededal Nielsen om innovationen, der minder en flyveplan for piloter i luftfarten.
Udviklingen har allerede kostet virksomheden flere millioner kroner, og sammensætningen af virksomhedens ansatte viser også, at digitaliseringen er i fokus. Der er nemlig ikke færre end fire it-udviklere ansat og tre i salg og marketing foruden direktøren selv og en teknisk direktør, der også er med i ejerkredsen.
Første salg lader vente på sig
Opstarten for Deck1 har dog været plaget af Corona-pandemien, som gør det opsøgende salg direkte hos kunder umulig. En innovativ udvikling og nyskabelse kræver både forklaring og tilstedeværelse hos kunderne.
- Vi kradser i overfladen, men vi skal nok få hul igennem. Det er vores forventning, at vores første handel går igennem i september måned. Der er mange fordele ved Deck1, og dem skal vi ud og forklare, fortæller Jim Hededal Nielsen, der ser gennemsigtigheden i prisen som en konkurrencemæssig fordel.
Deck1 tjener i lighed med andre onlineplatforme en procentdel af salget, ellers er det gratis at kigge efter gode tilbud på transporter. Der er dog også forskellige abonnementsordninger, som koster.
Virksomhedslederen ser et kæmpe potentiale for opgaver, når den grønne omstilling vil betyde helt op til en tidobling i antallet af vindmøller. Det vil betyde mange flere vedligeholdelsesopgave.
- Hvis der er en af fremtidens helt store vindmøller, der står stille, fordi det ikke muligt at få en reservedel ud, så vil vi kunne finde en transport. Vi ville kunne sejle til Hornsea vindmøllepark fra Esbjerg, fortæller Jim Hededal Nielsen, der her ser en mulighed i at undgå de meget dyre perioder, hvor der ikke produceres strøm.
Det er offshore-transport både til olie, gas og vindmøllebranchen, der er i fokus. Der er dog særligt en type transport, som fylder meget i forhold til de andre.
- Over 50 pct. af alle operationer er af mandskab, der skal sejles frem og tilbage. Det er vi særligt opmærksomme på, fortæller Jim Hededal Nielsen om de såkaldte crew transport vessels, der i det daglige bliver kaldt CTV’er på Nordsøen.
Der er også i Danmark, at det nye eventyr skal begynde, men der er langt større ambitioner.
- Vi tager udgangspunkt i Nordsøen, men der er kæmpe potentiale og udvikling i USA, Taiwan og i Japan. Fremtiden med os bliver smart og digital, slutter Jim Hededal Nielsen