Udtjente vindmøller: En udfordring og en mulighed
Den danske vindmøllebranche, kendt for sin ekspertise i opførelse og installation, står over for en ny udfordring: nedtagning af udtjente møller. Dette åbner imidlertid døren for nye forretningsmuligheder, hvor virksomheder som Kingo Wind træder ind for at skabe værdi af disse mølledele.
- Et godt afsæt i Danmark og Nordeuropa er vigtigt, når vi skal skabe en skalerbar forretning til at tage hånd om gamle vindmøllekomponenter på en sikker, datadrevet og bæredygtig måde, COO i Kingo fortæller Rasmus Buhl Andersen til Green Power Denmark.
Udtjente vindmøller udgør ikke kun et problem, men også en potentiel ressource. Med omkring 15.000 vindmøller i Danmark og Nordtyskland, der nærmer sig slutningen af deres levetid, står genanvendelsesindustrien over for en betydelig opgave. Kingo Wind, en af de nyere aktører på markedet, er ivrig efter at skabe en bæredygtig og effektiv genanvendelsesproces. Ved at omdanne nedtagne møller til genanvendelige materialer åbner der sig muligheder for at skabe nye produkter og bidrage til en cirkulær økonomi.
Bæredygtig omdannelse af materiale
Kingo Wind vil være med til at sikre, at al materiale fra nedtagne møller genanvendes eller genbruges effektivt. Dette inkluderer især udfordringen med at bearbejde glasfiber fra vindmøllevinger på en bæredygtig måde. Gennem innovative teknologier og samarbejde med andre aktører i branchen søger Kingo Wind at løse denne udfordring.
Dataindsamling og rapportering spiller en afgørende rolle i at fremme genanvendelsen af vindmøllekomponenter og opfylde kravene til bæredygtighed og ESG-rapportering. Ved at indsamle og analysere data om genanvendelsesprocessen kan virksomheder som Kingo Wind optimere deres arbejde og minimere miljøpåvirkningen.
Selvom genanvendelse stadig kan være dyrere end deponering, håber Kingo Wind på en øget villighed til at investere i den grønne udvikling og gøre genanvendelse til det foretrukne valg for mølleejere. Ved at fokusere på langsigtede miljømæssige fordele kan virksomheder og investorer bidrage til en mere bæredygtig fremtid.
– 2024 forventer vi bliver et år med udvikling og forberedelse. Vi vil dygtiggøre os i vores baghave i Danmark sammen med kunder og samarbejdspartnere. Desuden er vi i Holland og Nordtyskland og holder øje i resten af Skandinavien, siger Rasmus Buhl Andersen.
jel