Venner overtog Rømø Havneservice
Egentlig var Torben Krog på arbejde i Sverige, hvor han arbejdede for B&W med at vedligeholde forbrændingsanlæg og kulkraftværker, da en af hans venner ringede. Det var vennen Pau Schramm, der havde et tilbud, som betød at Torben Krog måtte en tur hjem til Danmark og Rømø.
- Pau ringede og fortalte, at Rømø Havneservice var til salg og foreslog vi skulle købe virksomheden sammen. Den forrige ejer var faldet død om ved drejebænken på værkstedet, fortæller Torben Krog.
Hurtigt fik han arrangeret turen hjem, og det skulle gå hurtigt for enken af den afdøde ejer ville sælge snarest muligt. Og hurtigt endte det med at gå, for Torben Krog og Pau Schramm forhandlede med enkens repræsentant, mens den forrige ejers begravelse forgik.
Makkerparret kom med et hurtigt seriøst bud, som det ofte er, nå en virksomhed skal overdrages. For en langstrakt forhandlingssituation var der ikke tid til. Det var vigtigt, for Torben Krog at komme tilbage på arbejde i Sverige til tiden.
- Vi kom med et bud, og så vendte enkens repræsentant tilbage med et tilbud om, vi skulle mødes en uge efter. Det gik ikke, for da skulle jeg være tilbage i Sverige. Vi sagde, at I det tilfælde måtte Pau komme alene, fortæller Torben Krog.
Efter lidt kommunikation frem og tilbage, endte det med at enken accepterede de to venners tilbud.
- Vi overtog Rømø Havneservice den 1 juli 2008, fortæller Torben Krog.
Umiddelbart skulle man tro, at det vil være svært at overtage en forretning med drejebænke og svejseapparater, når Pau Schramm er rejefisker og Torben Krog oprindelig er landbrugsuddannet og regnskabstekniker. Men Torben Krog havde hentet erfaringen med svejsningen andetsteds.
- Jeg begyndte at komme på et autoværksted for mange år siden. I dag kan jeg svejse hurtigere og bedre end de certifikatsvejsere, som vi hyrer ind. Og de er vanvittig dygtige, fortæller Torben Krog.
Hurtig service og svejsninger, der holder, er noget af det, som Rømø Havneservice er blevet kendt for hos kunderne både i ind- og udlandet.