Verdo profiterer på, at Forbrugerrådet Tænk dumper adskillige elselskaber
Verdo håber, at testens brede fokus og ikke kun på branchens brodne kar kan skabe en positiv forskel.
Foto: Verdo

Verdo profiterer på, at Forbrugerrådet Tænk dumper adskillige elselskaber

Fornyligt offentliggjorde Forbrugerrådet Tænk en test af 55 danske elselskaber, hvor en række dumpede. Allerede samme dag oplevede energikoncernen Verdo stor travlhed på telefonerne fra kunder som ønskede at skifte selskab.
31. OKT 2024 15.38

I en test foretaget af Forbrugerrådet Tænk af 55 danske elselskaber, hvor elselskaberne blev vurderet og rangeret ikke blot i forhold til pris og eventuelle skjulte afgifter og gebyrer, men også kundetilfredshed, politianmeldelser, sager ved Forbrugerombudsmanden og lignende dumpede 20 ud af 55 selskaber. 

Testen blev offentliggjort torsdag og allerede samme dag oplevede energikoncernen Verdo, som opnåede en midterplacering i feltet af godkendte elselskaber, travlhed ved telefonerne. Opkaldene kom i stor stil fra kunder hos nogle af de selskaber, der havde klaret sig dårligt i testen, og derfor ønskede at skifte til den randrusianske energikoncern. Det oplyser Verdo i en pressemeddelelse.

- Torsdag og fredag har vi haft 35-40 henvendelser fra folk, som har ringet specifikt på baggrund af testen fra Tænk. 8-10 af dem var personer, der ringede og sagde, at de var hos et elselskab, der ikke opførte sig ordentligt, og så ville de høre, om vi var et af de ordentlige selskaber. Og det kunne vi jo så heldigvis bekræfte, siger Jan Christiansen, der er salgs- og afdelingsleder i Verdo’s kundecenter.

Glad for test også sætter positivt fokus

Hos Verdo er salgs- og kundechef for Elsalg, Henrik Bach Pedersen, er positiv over for Forbrugerrådet Tænks test af elselskaberne, fordi undersøgelsen når hele vejen rundt og ikke kun har fokus på de brodne kar i branchen.

- Tænk er jo en neutral instans, og det er rigtig godt, at de sætter spotlys på vores branche. Pressen skriver ofte kun om de dårlige elselskaber, men i testen her er der fokus på hele branchen – også alle dem, der hver dag gør det godt, og som er ordentlige og redelige. Det synes jeg er positivt,” forklarer Henrik Bach Pedersen.

Verdo-chefen håber samtidig, at testen fra Tænk måske kan give anledning til tiltag som kan skabe et større fokus på gennemskuelighed i branchen.

- Som branche burde vi have nogle mere ensartede og gennemskuelige vilkår – omkring for eksempel variabel pris, tillæg, afgifter, osv. – så det hele er regnet ind, når forbrugerne skal tage stilling og vælge elselskab. Det ville give meget større transparens, siger Henrik Bach Pedersen.

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter