Vestas sender medarbejdere på kursus i nyt lean-system
Den seneste gruppe Six Sigma-kursister har for nylig forladt undervisningslokalerne hos Vestas. Det er fjerde hold i rækken fra afdelingen Vestas Blades Module VPS siden vindmøllegiganten i 2021 genindførte undervisning af sine ansatte i procesoptimeringsteknikken under ledelse af kvalitetseksperterne fra Eye4Improve. Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.
– Hos Vestas Blades Module VPS oplever vi en stor interesse blandt vores ingeniører for at blive undervist i Six Sigma, og vi har allerede nok kursister til de næste tre eller fire undervisningshold, fortæller lead quality engineer ved Vestas, Justin Breeze og uddyber:
– Vores ansatte er begyndt at bemærke, at teknikkerne har en positiv effekt på arbejdsgangen og projekterne, og de ønsker derfor naturligvis at kunne ’tale samme sprog’. Ved at uddanne vores folk indenfor Six Sigma skaber vi en dybere forståelse og respekt for vores kvalitetsmål og de processer, vi skal igennem for at nå dem, uddyber Justin Breeze.
Brug for mentalitetsændring
Vestas har tidligere benyttet sig af Lean og Six Sigma-teknikker under en anden leverandør. Men efter en årrække uden faste kurser begyndte de tillærte teknikker at glide ud af hukommelsen i takt med en naturlig udskiftning af medarbejdere. Der var derfor nødvendigt at få rettet systemet ind igen.
– Sikkerhed og kvalitet er de to vigtigste succesparametre hos Vestas, og der var en anerkendelse hos ledelsen af, at den endelige produktkvalitet ikke var, hvor den burde være, siger Justin Breeze. Han tilføjer:
– Udover at støtte nogle nye initiativer på tværs af virksomheden har Vestas Blades VPS selv arbejdet proaktivt på at forbedre kritiske områder af de udviklingsprocesser, som har størst indflydelse på kvalitetssikringen af vores nyeste vingeprodukter. Den fornyede undervisning i Six Sigma understøtter Blade VPS Groups stræben mod disse kvalitetsforbedringer.
Kvalitetsafdelingen har endnu ikke etableret et system til at evaluere forbedringerne efter undervisningen i Six Sigma blev genindført, men man har dog mærket en klar ændring på mindre målbare parametre.
– Der var brug for en kultur- og mentalitetsændring, hvis vi skulle højne niveauet og bryde med de vaner, der var opstået med tiden. Undervisningen i Six Sigma har givet os en fælles forståelsesramme og har forbedret os på nogle af vores centrale udviklingsprocesser. Flere og flere af vores ingeniører begynder efterhånden at bevæge sig i samme retning, i takt med at de inkorporerer Six Sigma-metoderne i deres daglige arbejde, siger Justin Breeze.
Han efterlader heller ingen tvivl om, hvorfor det er nødvendigt.
– Vi skal blive ved med at drive kvalitetsmentaliteten fremad, indtil det simpelthen bliver den måde, vi gør tingene på. Indtil videre har vi set en masse positive ændringer, men vi er i sidste ende nødt til at se betydelige forbedringer i hastigheden og robustheden af vores produktudvikling. Vi skal sigte efter at opnå succes med vores vingeprojekter i første forsøg samt at reducere omkostninger og time-to-market ved at opnå en markant reduktion i mængden af kvalitetsfejl.
Eksplosiv udvikling
Bag konsulentvirksomheden Eye4Improve står grundlægger og ejer Michael Paulsen. For seks år siden valgte han at etablere virksomheden fremfor at blive ansat som Six Sigma specialist ved en stor dansk virksomhed. De seneste år er efterspørgslen på virksomhedens ydelser eksploderet. I 2021 beskæftigede Eye4improve en enkelt konsulent. I dag er der tilknyttet 15 konsulenter på virksomhedens projekter.
– Mange virksomheder har for store omkostninger på dårlig kvalitet, og det forringer deres konkurrenceevne. De har brug for at få bygget noget robusthed ind i deres processer, så de udnytter deres ressourcer bedre, arbejder mere strømlinet og fjerner alle de aktiviteter, der ikke skaber værdi, forklarer Michael Paulsen.
Og det går godt for Paulsens virksomhed.
– Efterspørgslen på vores viden er stor for tiden. Tit er det kun et spørgsmål om, hvor mange Six Sigma-konsulenter, vi har til rådighed. Vi ser ind i en lovende periode i de kommende år for Eye4Improve.
Sådan fungerer Lean Six Sigma
Lean Six Sigma er en kombination af de to metoder Lean og Six Sigma, som tilsammen skaber en struktureret og databaseret tilgang til problemløsning.
Selvom Lean og Six Sigma egentlig har to forskellige tilgange til problemløsning, har begge metoder grundlæggende det samme mål. De fokuserer begge på at skabe værdi for kunden, samt at opnå høj kvalitet og effektivitet i virksomhedens processer.
Lean fokuserer primært på at reducere gennemløbstiden og opnå et bedre flow ved at eliminere spild og ikke-værdiskabende elementer i alle virksomhedens processer.
Six Sigma har fokus på kvalitet og arbejder med data, statistik og målinger for at analysere problemer og identificere de bagvedliggende årsager til variationer i kvaliteten.
Dette gør Six Sigma nyttig, når organisationer oplever gentagende problemer med variationer i kvaliteten, som ikke umiddelbart kan forklares. Ved at dykke ned i processerne kan man finde frem til de bagvedliggende årsager og derved fjerne roden til problemerne. På den måde bliver der skabt en varig forbedring af kvaliteten, hvilket også betyder en øget værdi for kunden.
jel