Thyborøn Havn:
"Vi ligger sublimt i forhold til kommende vindmølleparker"
45-årige Kjartan Ross kom til som Thyborøn Havns direktør i juni måned med en solid maritim erfaring, der stammer fra en tid som skibsofficer hos Mærsk og MAN Diesel Turbo. Hos sidstnævnte i Frederikshavn arbejdede han som leder af en afdeling, der retrofittede eksisterende skibe til at reducere brændstofforbruget med en reduktionsprocent helt op til 31 pct.
Han har dog også direkte erfaring om havneledelse fra Aalborg Havn, hvor han fra 2018 har været salgs- og marketingchef. I Aalborg opbyggede han sin egen afdeling og arbejdede med at gennemføre en internationalisering.
Selvom alt måske tyder på, at Kjartan Ross er vokset op i en havneby, så stammer han faktisk fra Grindsted. Men hans far arbejdede med at bygge kraftværker, så opvæksten foregik rundt omkring i verden. Kjartan Ross har derfor allerede gennem sin opvækst boet spændende steder ude i verden fx i Macau, hvorfra han i dag med overbærenhed husker en skolegang, hvor der fandtes spanskrør.
Nu er han landet i Thyborøn, hvorfra arbejdsugen foregår, mens weekenden tilbringes hjemme i Aalborg. Men det betyder nu, at der er mere tid til at arbejde i ugens løb. Både ambitioner og visioner for havnen er da også helt klare.
- Det en havn tjener sine penge på, er baglandsareal. Her har vi en fordel af, at vi er en østvendt havn på Vestkysten. Det betyder, vi kan lave havn billigere end andre havne, for vi skal ikke til at lave store moler, siger Kjartan Ross og konkluderer:
- Det er en vanvittig spændende havn. Vi ligger sublimt i forhold til kommende vindmølleparker.
Svirrende rygter i havneverdenen om samarbejde mellem enkelte havne kender han godt. Men det er ikke noget, der bliver satset på.
- Vi vil have styringen med, hvad der sker i vores havn, slår han fast.
Behovet for mere havnekapacitet til havvind
Specielt i forhold til den grønne omstilling og havvind forudsiger nogle prognoser, at der bliver behov for øget havnekapacitet.
- Hvis vi skal bevare den førerposition, som vi har i dag i Danmark, så skal der havnefaciliteter til. Havnene skal udvikles, og måske skal nogle havne have støtte til den udvikling, forklarer Kjartan Ross.
Han ser også en række havne som specielt egnede til havvind.
- Der er en række havne, der er specielt egnede som os foruden ved Esbjerg, Rønne, Odense, Aalborg, Nakskov og Aabenraa. Derfor skal Thyborøn på banen, siger havnedirektøren og melder ind på kongedisciplinen inden for offshore vind:
- Vi kigger også på muligheden for udskibning af offshore vind.
Udbygningen af havvind i verden går kun én vej med den grønne omstilling og stadigt større mølleelementer. Det gør også transporter af delene mere og mere besværlige på landevejene.
- På et tidspunkt kommer der nogle flere produktionsfaciliteter på en havn, for delene bliver så store. Det ville være interessant for os, for ellers rykker den produktion til udlandet. Med en produktion kommer der mølledele over kajen. Det er noget, som vi har et potentiale til her, og det er en udviklingsmulighed for os, fortæller Kjartan Ross.
Det ville i den grad også have betydning for hele kommunen.
- Det ville give en masse arbejdspladser. Det var en af grundene til, jeg søgte stillingen, for den lokale vinkel gør det positivt.
Tog til kajkanten
Der er også en anden vision, der i høj grad giver mening. I dag er der allerede godstogskinner til Cheminova, der ligger syd for Thyborøn. Og havnens udviklingspotentiale går i samme retning.
- Det er få kilometer, det drejer sig om, der ville kunne give os en godsterminal. Vi ville kunne blive et transporthub for gods til Norge, lyder det fra Kjartan Ross om endnu en udviklingsmulighed for havnen.