Wind Denmark ønsker PtX Task Force og satsning på finansloven
Danmark er i fuld gang med at sætte turbo på havvind, hvor man Energistyrelsen for nyligt offentliggjorde de officiele udbudsbetingelser for Thor, og regeringen har annonceret planer om to energiøer.
Men hvis Danmark fuldt ud skal kunne udnytte den potentiele vindenergi, er det nødvendigt, at der også bliver lagt planer for, hvad den grønne strøm skal bruges til.
- Lige nu er den altoverskyggende udfordring i forhold til at nå 70 pct.-målsætningen, at vi ikke har nok konkrete planer for, hvordan vi som samfund udnytter den grønne strøm fra vind og sol til at omstille hele samfundet, siger Jan Hylleberg, administrerende direktør i Wind Denmark.
Wind Denmark opfordrer derfor til, at Power-to-X kommer på finansloven.
- Det kræver en målrettet satsning på PtX, og lige nu er der flere spørgsmål end svar på, hvordan vi skal lykkes med ambitionerne for PtX. Derfor skal der nedsættes en myndigheds-Task Force, der hurtigt og effektivt kan rydde sten af vejen og muliggøre det grønne eventyr, som PtX er, siger Jan Hylleberg.
Danmark risikerer at sakke bagud
På europæisk plan har EU for nyligt lanceret en brintstrategi og en række lande med Tyskland og Holland i spidsen satser stort på området.
Regeringen er begyndt at tale mere og mere om PtX, og man vil blandt andet øremærke en del af de frie forskningsmidler til netop at blive rettet mod områder, der som PtX kan understøtte den grønne omstilling.
- Mange lande satser netop nu kraftigt på PtX, og Danmark risikerer at sakke bagud meget hurtigt, hvis vi ikke får styr på egne rammevilkår nu og selv investerer, siger Jan Hylleberg.
I dag har Danmark endnu ikke selv afsat midler til at satse på PtX, men derimod planlægges et udbud for PtX i Danmark med brug af 100 mio. euro fra Holland, efter at de to regeringer er nået til enighed om et samarbejde.
Det er dog ikke nok, mener Wind Denmark, som foreslår, at der afsættes 25 mio. kr. årligt fra 2021-2023 til en Brint- og PtX Task Force, der skal udformes som et sekretariat i Energistyrelsen. Derudover skal der endnu mere fokus på, hvordan dele af den offentlige transport og skibstransporten eksempelvis kan elektrificeres.
esl