Ineos investerer milliard i Project Greensand
Boreplatformen Nini blev taget i brug i 2003. Nu skal der pumpes CO2 ned i samme felt. (Arkivfoto fra 2003). - Foto: Scanpix Danmark Pressemateriale/Ritzau Scanpix

Ineos investerer milliard i Project Greensand

Ineos er klar med investeringen i hele værdikæden til CO2-fangst og lagring i Nordsøen fra næste år.
10. DEC 2024 13.15

Fangst og lagring af store mængder CO2 i Nordsøens gamle oliefelter rykker nu et betydeligt skridt tættere på. Olieselskabet Ineos foretager nu den endegyldige investeringsbeslutning i projektet Greensand, der fra 2026 skal lagre 400.000 ton CO2 i det udtjente oliefelt Nini.

- Det er et gennembrud for CO2-fangst og lagring i Europa og dermed et væsentligt skridt mod de europæiske klimaambitioner, siger Mads Gade, chef for Ineos Danmark.

CO2’en bliver fanget på biogasanlæg rundt omkring i Danmark. Her udskilles CO2, når biogassen forfines på sin vej til gasnettet som metan.

Normalt udledes den overskydende CO2 til atmosfæren, men ved at fange og lagre den kan der opnås klimagevinster.

Ineos har indgået aftale med biogasanlæggene, ligesom lastbiler er klar til at køre drivhusgassen til Esbjerg Havn. Her har Ineos sikret et skib, der skal fragte den opsamlede CO2 i store tanke ud til Nini-feltet i Nordsøen. Det vil kræve omkring 80 til 100 sejlture at fragte de 400.000 ton CO2 til oliefeltet, hvor det skal pumpes ned i det gamle, udtjente oliefelt.

Milliardinvestering

Hele værdikæden ventes at kræve investering for 150 millioner dollar - omkring en milliard danske kroner. Det har Ineos fået tilsagn om EU-støtte til, mens biogasanlæggene har fået støtte fra de danske statslige puljer.

Ineos-chef Mads Gade fortæller, at projektet ventes at være klar til kamp i slutningen af 2025 eller starten af 2026.

- Med Greensand Future og etableringen af den fulde værdikæde sender vi et vigtigt budskab til de danske og europæiske udledere, der i øjeblikket overvejer store fangstprojekter. Det her kan godt lade sig gøre, siger han.

Indsatsen vil langsomt blive skaleret op i løbet af den første tid, indtil man i slutningen af 2026 arbejder med fuld volumen og kapacitet.

I løbet af CO2’ens transport fra anlægget gennem en lastbil og et skib til Nordsøen udledes der yderligere CO2. Ineos har udregnet, at der sker et tab af klimagevinst på seks procent i løbet af den kæde, hvilket giver projektet et nettoresultat på 94 procents reduktion. Det svarer til, at der reduceres 94 ton CO2 for hvert 100 ton, der opsamles.

Ny industri

Mads Gade påpeger, at dette projekt blot er det første i en helt ny industri.

- Vi starter med 400.000 ton. Men vi kan lægge flere skibe på og frem mod 2030 komme op mod otte millioner ton CO2 lagret om året, hvis man udnytter de fulde potentialer, siger han.

Trods dagens melding er der stadig lang vej til, at teknologien lever op til de forventninger, regeringers klimaplaner afhænger af. EU har et mål om at lagre 250 millioner ton CO2 i 2040, hvor flere oliefelter skal tages i brug.

Ligeledes er det en forudsætning for den danske regerings klimapolitik, at der i 2030 skal lagres 3,2 millioner ton CO2. Den danske regering har flere udbud af støtte til CO2-fangst på vej, hvor store forurenere kan få støtte til at fange deres CO2.

/ritzau/
 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter