CEO om Frederikshavn Havn som kommunal havn: Udviklingen står i stampe
Frederikshavn Havn gik den 15. maj fra at være selvstyrehavn til kommunal havn på grund af en massiv gæld på knap 1,7 mia. kr. Ledelsesmæssigt har hjemtagelsen dog betydet, at havnen er uden en klar ledelse – lyder det fra Kim Thygesen. Han er CEO for en af havnens største virksomheder, Modern American Recycling Services, Europe A/S (M.A.R.S). Firmaet ophugger og genanvner olieskibe og borerigge.
- Udviklingen står i stampe, og det har vi sagt mange gange til kommunen, siger Kim Thygesen til DOI.dk og uddyber:
- Egentlig ville vi gerne have udvidet her med 170.000 kvm. – og området er godkendt til det. Men samarbejdet er blevet besværet, efter havnen er blevet kommunal. Der mangler nogle mennesker med visioner.
Kim Thygesen havde ellers håbet, at havnen ville udvikle området til udvidelsen, så M.A.R.S kunne have lejet området på en langtidskontrakt efter samme model, som det nuværende areal er. Sådan bliver det ikke.
- Der skal være nogen, der vil være med til det, og vi har fået nej fra kommunen, forklarer han.
Arbejde kan ende i Brasilien
Af samme grund arbejder CEO’en nu på at åbne endnu et site i Brasilien i stedet. Her spiller ledelsesproblemer ind, for der er uklarheder i ledelsen af havnen.
- Vi ved ikke, hvem vi skal forhandle med. Først var det havnechefen, så var det alligevel en kommunal direktør. Nu har vi så fået at vide, det skal være Karen Østergaard og Willy B. Hansen, som er inde som konsulenter resten af året, forklarer Kim Thygesen om havnens direktionssekretær og Skagens Havns direktør.
Konklusionen er meget klar for Kim Thygesen om ledelsen af den kommunale havn.
- Jeg kan ikke sige, at der er styr på det, siger han og spørger:
- Hvordan ser organisationsdiagrammet ud for havnen?
DOI.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar til ledelsessituationen i den kommunale havn fra Frederikshavn Kommunes kommunaldirektør, Thomas Eriksen.
Poul Knudsgaard var midlertidigt indsat som direktør fra februar i år. Han fratrådte sin stilling den 15. maj, da havnen blev kommunal.