Svært at få solceller på kommunale tage:
Energiadvokat: Det er en hindring for den grønne omstilling
- Hvorfor kan kommunerne ikke bare få lov til at sætte solceller på de kommunale tage? spørger Pernille Aagaard Truelsen og kommer med svaret:
- Det handler om, at det er en kommerciel aktivitet.
Pernille Aagaard Truelsen er advokat og partner i Advokatfirmaet Energi & Miljø i Aarhus. Firmaet hjælper kommunerne med at gøre det muligt at sætte solceller op på de kommunale tage, så den enkelte kommune kan få lov at bruge energien fra solcellerne. Det sker ved, at advokaten hjælper kommunen med at danne et selskab.
- Vi hjælper med selskabsdannelsen. Det er bøvl, og mere bøvl så kommunen kan få lov at bruge sin egen strøm. Det er en regel, der ikke giver noget andet end arbejde til sådan nogle som mig, siger Pernille Aagaard Truelsen, der løbende arbejder med sådanne sager for kommunerne. For tiden har hun 12 sager af denne slags kørende.
Selv når der er etableret et selskab, er der mere arbejde til advokaten. Kommunerne skal nemlig have mere på plads.
- Vi laver en aftale mellem kommunen og det dannede selskab om, at kommunen må have råderet over solcelleanlægget og energien derfra. Men hvorfor må kommunen ikke bare producere og bruge sin egen strøm i bygningerne og spare penge?, lyder hendes undren.
Hindring for den grønne omstilling
Selvom Pernille Aagaard Truelsen tjener penge på at gøre det muligt, ser hun det som et problem i et større perspektiv.
- Samfundsøkonomisk er det her fuldstændigt fjollet. Jeg ville hellere bruge min tid på noget, der giver mere værdi til samfundet, siger hun.
Hver gang en kommune producerer strøm fra solcellerne på de kommunale tage og bruger den selv, er det med til at mindske belastningen af elnettet, der er en flaskehals i den grønne omstilling. Samtidig skal der heller ikke betales nettarif, og der er intet nettab af strøm. Af samme grund er advokaten ikke i tvivl om, hvad reglerne faktisk betyder.
- Det her er en forhindring for kommunerne i den grønne omstilling, konkluderer Pernille Aagaard Truelsen.
Rådet for Grøn Omstilling kender problemet
Hos Rådet for Grøn Omstilling kender direktør Bjarke Møller udmærket problematikken med solcellerne på de kommunale tage.
- Det er en snubletråd for den grønne omstilling, da det er alt for komplekst for kommunerne at oprette selskaber til solcellerne. Derudover skal der aflægges regnskab i et andet regnskabssystem end det, som kommunerne bruger, og der skal være en bestyrelse, siger Bjarke Møller og uddyber:
- Der er et markant behov for udbygning af vedvarende energi, og det går ekstremt langsomt med den grønne omstilling.
Potentialet alene ved solceller på de kommunale tage er ellers ikke lille.
- Jeg har set tal, der viser, at der kunne genereres en GW, hvis der var solceller på alle offentlige tage. Og kommunernes bygninger udgør langt den største del af disse offentlige bygninger, siger Bjarke Møller.
En GW er mere end Danmarks største offshore vindmølle, Kriegers Flak, som leverer 604 MW og dækker forbruget i omkring 600.000 husstande med strøm.
Giv alle kommuner frikommuneordning
Bjarke Møller har også allerede en idé til, hvordan problemet kan løses.
- Her kunne man klippe en hæl og give alle kommuner en frikommuneordning i en femårig forsøgsperiode, foreslår Bjarke Møller.
I det hele taget mener han, at solceller i høj grad egner sig til de kommunale tage.
- De kommunale bygninger bruger strømmen, netop når solen skinner, så det giver i høj grad mening. Det er kun i weekenden og lidt i aftentimerne, at man vil komme til at sælge strømmen. Det ville også være med til at sænke de kommunale udgifter, siger Bjarke Møller.