Femern Bælt tester grøn beton
Teststøbning på Femern Bælt-projektet med CO2-reduceret beton.
Foto: Sund & Bælt

Femern Bælt tester grøn beton

Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.
12. NOV 2024 15.22

Beton er et uundgåeligt materiale i de fleste store byggerier, men materialet er også en klimasynder, da der udledes store mægnder CO2 i fremstillingen. Men nye former beton kan måske skabe en grønnere fremtid for store byggerier.

Den fremtid arbejder Femern Bælt-projektet med at realisere. Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, har således stillet et areal til rådighed og udført stor teststøbning med en helt ny type beton på tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn. 

Teststøbningen er et led i et større samarbejde kaldet CALLISTE om fremtidens beton, som Femern A/S, der er bygherre på Femern Bælt-projektet, deltager i sammen med Aalborg Portland A/S, Unicon A/S, Teknologisk Institut, flere universiteter, betonleverandører og offentlige og private bygherrer. Femern Bælt er det første store anlægsbyggeri, som tester den ny CO2-reducerede beton til byggerier af megaprojekter.

- Vi har strenge krav til styrke og holdbarhed, når det gælder byggeriet af megaprojekter som Femern Bælt-tunnelen, og det gælder især når vi bygger i det marine miljø. Samtidig har vi konstant fokus på at nedbringe CO2-aftrykket på vores byggeri blandt andet gennem nye teknologier, og vi vil gerne sætte ekstra skub på udviklingen af fremtidens beton, siger Kim Smedegaard Andersen, der er teknisk vicedirektør i Femern Bælt-projektet, i en pressemeddelelse.

Videreudvikling af Aalborg Portland-cement

Aalborg Portland, som er underleverandør af cement til Femern Bælt-tunnelen, har udviklet en cement-type, Futurecem, der indtil videre kan reducere CO2-aftrykket i betonproduktionen med 25 pct. i forhold til traditionel beton. Det sker blandt andet ved at erstatte en del af indholdet af klinker i cementen med specialbehandlet ler og kalk.

Det er denne teknologi, som man gennem CALLISTE-samarbejdet forsker i at videreudvikle. Teststøbningen på Femern Bælt-projektet er første gang, at man forsøger sig med en betontype, der indeholder cement, hvor omtrent 50 pct. af cementklinkerne er erstattet af den særlige kombination af ler og kalk. Dette reducerer CO2-aftrykket betydeligt i forhold til beton med de cementtyper man normalt anvender i Danmark, fortæller Pernille Nyegaard, der er centerprojektleder i Teknologisk Institut.

- Det er første gang, vi laver støbning med den nye betontype i denne skala, og dermed kan vi grundigt få undersøgt betonens holdbarhed. Forsøget er vigtigt for at demonstrere, hvordan betonen klarer sig i et virkeligt trafikmiljø med frost og saltning, siger Pernille Nyegaard.

Hvis CALLISTE-projektet når det forventede resultat, åbner det mulighed for, at man kan anvende den nye beton med reduceret CO2-aftryk i fremtidige anlægsprojekter, hvor betonproduktionen vejer tungt i CO2-regnskabet.

- Som statsligt selskab føler vi et særligt ansvar for at bidrage til en grønnere byggebranche og udvikle nye løsninger, der reducerer CO2-aftrykket. Vi ser frem til at dele resultatet af CALLISTE-projektet med vores samarbejdspartnere og entreprenører, siger Kim Smedegaard Andersen, teknisk vicedirektør i Femern Bælt-projektet.

amp

 

    

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter