
Klima spiller en begrænset rolle på nordiske journalistuddannelser
Der er stor forskel på, hvordan journalistuddannelser i Norden behandler klimaforandringer. Det viser en ny undersøgelse, hvor forskere har analyseret 751 kursusbeskrivelser og interviewet uddannelsesledere fra otte uddannelser. Resultaterne viser, at kun en lille del af undervisningen eksplicit forholder sig til klima, og det skyldes blandt andet uenighed om, hvorvidt klimadækning er en særlig disciplin eller blot et emne blandt mange. Det skriver Roskilde Universitet i en pressemeddelelse.
Kun 26 ud af i alt 751 gennemgåede kursusbeskrivelser nævner klima, miljø eller bæredygtighed. Det fremgår af en ny videnskabelig artikel skrevet af fem nordiske forskere, herunder postdoc Line Weldingh fra Roskilde Universitet. Ifølge forskerne har kun to af de 26 kurser klima og miljø som hovedtema, mens resten nævner emnerne i varierende grad.
– Klimaforandringer er en vedvarende krise og et komplekst stof, der går på tværs af alle stofområder. Derfor er det oplagt for uddannelserne at klæde kommende journalister på til at dække det. Vi ved selvfølgelig ikke i hvilken grad, det tages op i undervisningen, men at det nævnes så lidt i kursusbeskrivelserne, viser, at det overordnet ikke prioriteres, selvom mange af uddannelserne fremhæver bæredygtighed som en del af deres strategi, siger Line Weldingh, der er postdoc ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.
I tillæg til analysen af kursusbeskrivelser bygger undersøgelsen på interviews med otte uddannelsesrepræsentanter. Her nævner nogle, at klima bliver nævnt i kursusplaner som følge af strategisk fokus eller underviseres interesse. Andre fremhæver mangel på tid og kompetencer som årsag til fraværet.
– Hvis klimaforandringer opfattes som et stofområde på linje med mange andre, behøver man ikke undervise i det på en grunduddannelse. Omvendt er det nødvendigt, hvis man ser klimaforandringer som en disciplin, der kræver særlig viden og kompetencer, eller som en dimension, der går på tværs af alle stofområder, siger Line Weldingh.
Ifølge forskerne peger undersøgelsen på behovet for en diskussion om, hvilken viden journaliststuderende bør have for at kunne dække klimaforandringer. Det gælder også, fordi medieorganisationer vælger forskellige tilgange – nogle har klima som selvstændigt stofområde, mens andre integrerer det i fx videnskabsdækningen.
– Resultaterne kan give uddannelserne en ramme at diskutere klimaforandringer ud fra og derigennem træffe et bevidst valg om, hvordan og hvorvidt de skal integreres i undervisningen, siger Line Weldingh.
Forskningsartiklen er offentliggjort i tidsskriftet *Journalism Education* og er skrevet af Line Weldingh sammen med Gøril Borgen-Eide (OsloMet), Henrik Bødker (Aarhus Universitet), Maarit Jaakkola (Göteborgs Universitet) og Kristina Riegert (Södertörns Högskola).
jel