Manglen på it-specialister truer konkurrenceevnen
Rapport viser, at Danmark halter bagefter på uddannelsesniveauet for it-eksperter. Virksomheder opfordres til at tænke kreativt for at tackle problemet.
Manglen på it-specialister i Danmark er alvorlig og risikerer at svække landets konkurrenceevne. Det konkluderer en ny rapport fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber, der viser, at Danmark ligger på en 20. plads i EU, når det gælder uddannelsesniveauet for it-eksperter. Det skriver team.blue i en pressemeddelelse.
Hos ScanNet, en del af it-giganten team.blue, er man bekymrede over den akutte mangel på højtuddannede it-specialister.
– På kort sigt ser vi allerede nu, at mange af de kunder og partnere, vi arbejder sammen med, har svært ved at rekruttere og fastholde den it-arbejdskraft, de har brug for. Det kan for eksempel være virksomheder i mindre byer eller små til mellemstore firmaer, hvor nøglemedarbejdere skifter ofte til større og mere specialiserede it-virksomheder, siger Lotte Bendstrup, som er CEO i team.blue.
– Udviklingen er alvorlig, og hvis vi i Danmark ikke tager hånd om situationen, risikerer vi at sakke voldsomt bagud i it-kapløbet. Vi anerkender, at det er en enorm opgave for virksomhederne at finde løsninger på disse problemer, og derfor føler vi en stærk forpligtelse til at støtte dem. Vi ønsker at være en forlængelse af deres team, når de har brug for it-specialister. For at kunne levere denne støtte effektivt, er det altafgørende, at vi har dygtige og kompetente medarbejdere i vores egen organisation.
Arbejdsmangel skaber pres på erhvervslivet, vurderer Christian Lyhne Ibsen, der er Associate Professor ved Københavns Universitet.
– På den korte bane betyder det, at dansk erhvervsliv kommer til at konkurrere mere om arbejdskraften, herunder ved at tilbyde højere lønninger. Det kan i sidste ende påvirke konkurrenceevnen. Der kan også være nogle virksomheder, som på den korte bane må sige nej til ordrer, hvis de ikke har de nødvendige medarbejdere - herunder it-medarbejdere - til at udføre opgaver, siger Christian Lyhne Ibsen.
Han peger på uddannelse som en del af løsningen.
– Løsningen strukturelt i Danmark er at uddanne flere it-folk, men det tager tid at få flere studiepladser, hvilket har været et problem. Og det tager også tid at få uddannet de studerende.
For Lotte Bendstrup ligger en del af løsningen i at tænke kreativt og tilpasse strategien.
– For små og mellemstore virksomheder kan det være en fordel at tænke ud af boksen og overveje en anden strategi end at ansætte tunge it-kompetencer. For eksempel kan de vælge at outsource den tungere it-drift og i stedet ansætte en nyudlært it-supporter til at varetage den daglige support og dialog med leverandøren.
Hos ScanNet arbejder man med at opkvalificere sine egne medarbejdere for at møde udfordringerne.
– For at kunne imødekomme efterspørgslen på driftsydelser - også ved eksisterende kunder, der tidligere har varetaget den slags selv - har vi styrket fokus på at opkvalificere vores medarbejdere og skabe muligheder for, at de kan træde ind i specialistroller. Det er en indsats, vi vil fortsætte med at investere i og dermed booste medarbejdernes faglige værktøjskasse, siger Lotte Bendstrup.
jel