Grøn omstilling i amerikansk storskala :
Kæmpe jacket til substation kom ombord
Fredag formiddag kunne Semco Maritime og CS Wind sige farvel til en jacket. Den er underdelen af en substation, som en transformerstation også kaldes i vindindustrien. Den 2500 ton tunge jacket er blevet svejset sammen og malet på Esbjerg Havn - nu skal det til USA.
- Det er et Semco-projekt. Rammerne er lavet i Finland og så svejset sammen og malet her på havnen i Esbjerg, fortæller Flemming Breum, der er overordnet projektdirektør hos Semco Maritime.
Med sig har Flemming Breum sin samarbejdspartner fra CS Wind - det tidligere Bladt Industries.
- Det her er vores afleveringsforretning. Vores arbejde slutter, når den er ombord, fortæller Peter Okholm, der er site manager hos CS Wind.
Den tunge jacket er den første ud af tre, der er på vej til USA fra Danmark. På den amerikanske østkyst skal offshore transformerstationen samle strømmen fra Coastal Virginia Offshore Windpark.
Og det var noget af en operation at få den 2500 ton tunge jacket ombord på det ventende hollandske skib Big Lift Baffin. Mere end 50 havnearbejdere, kranførere og smede var på arbejde, foruden søfolkene på skibet.
Opgaven med at køre jacketen ombord foregik med otte sammensatte såkaldte SPMT’er, der står for 'self-propelled modular transporter'. Her styrede en mand de fire SPMT’er med hjælp fra fire spottere, der holdt øje.
Amerikansk storskala
Flemming Breum og Peter Okholm kan også give et perspektiv på, hvor stor den amerikanske møllepark er.
- De tre substationer kommer til at samle mere vindenergi, end der samlet er i Danmark. Coastal Virginia Offshore Windpark kommer til at være 2,6 GW. Til sammenligning er Kriegers Flak 0,6 GW, siger Peter Okholm og tilføjer, at Danmark nok ikke lige kommer til at overgå det:
- Thor kommer til sammenligning til at være lige over en GW, siger han om Danmarks største vindmøllepark, som forventes at stå færdig i 2027.
- Skaleringen er lidt anderledes i USA, men i Danmark kommer 50 pct. af vores strøm fra vind. I USA er det samme tal 0,1 pct., forklarer Flemming Breum.
Selvom den store jacket er kommet ombord, så er 'Big Lift Baffin' ikke klar til at forlade Esbjerg endnu.
- Nu skal jacketen svejses fast på skibet, og det kommer til at tage omkring en uge for skibets folk. Så sejler skibet til Aalborg Havn, hvor topsiden af substationen skal ombord, og den vejer hele 4000 ton, siger Flemming Breum, der er tilfreds med, at første jacket er afleveret:
- Det er 'tick in the box', siger han med et smil.
Selve kørslen af den store del med SPMT’erne blev denne gang foretaget af firmaet Mammoet efter en aftale med havnearbejderne på Esbjerg Havn. SPMT’erne bliver ellers allerede kørt af havnearbejderne til andre opgaver blandt andet inden for vind på Esbjerg Havn. Normalt er det kun havnearbejderne, der må udføre den slags arbejde på Esbjerg Havn - men her fik undtagelsesvis lov til at udføre arbejdet.
- Vi har allerede 12 mand, der kan operere SPMT’erne, og otte flere er på vej på det 4-5 dages kursus, der kræves, fortæller havnearbejdernes formand Brian Reichle, der uddyber SPMT’ernes andre arbejdsopgaver:
- De bliver brugt til alt tungt gods på havnen som offshore naceller og møller.