Svend Heiselberg: Det er betænkeligt med en kommunalt styret havn
Huset ligger nærmest på en bakketop i Hanstholm, og her bor en af de mest indflydelsesrige transportpolitikere, som Danmark har set gennem de sidste 50 år. Venstremanden Svend Heiselberg er blevet 87 år og har for længst forladt Folketinget, men analysenkraften fejler intet. Udover at have sat sit tydelige aftryk på dansk trafikplanlægning og udbygning af danske motorvejsnet, så er han en del af Hanstholm Havns historie, som han kom til i 1968. Det er samme hus som dengang, hvor hans kone Betty nu åbner døren.
Indenfor i pejsestuen emmer det af hygge og historiens vingesus – og noget er obligatorisk her i huset efter mørkets frembrud en sen januar eftermiddag.
- Skal du have kaffe, eller skal du have kaffe, spørger Betty Heiselberg, der har karisma og lune fuldt på højde med sin mand.
Få minutter efter er kaffebordet dækket, og den hjemmebagte nøddekage er står klar.
Svend Heiselberg har været medlem af kommunalbestyrelsen i Hanstholm og formand for Hanstholm Havns Fiskeriforening i 12 år. Siden har han også været formand for havnens grundejerforening og er for få år siden blevet æret af havnens bestyrelse med opkaldelsen af Svend Heiselberg Plads på havnen. Desuden har han været formand for Westlink-samarbejdet, der skulle omstille og udvikle fiskeriafhængige områder.
Fra fra 1. januar 2023 er Hanstholm Havn ikke længere en selvstyrehavn. Gælden på 630 mio. kr. og et driftsunderskud i 2021 på 17 mio. kr. var nu så stor, at kommunen måtte indfri kassekreditten på 63 mio. kr. og gøre havnen kommunal.
Svend Heiselberg følger havnens udvikling tæt. Når man spørger ham, hvor det er gået galt undervejs, så begynder han med et eksempel fra sin tid som grundejer på havnen.
- Jeg havde en plan om at lave en lille eksklusiv fiskerestaurant eller lille fiskehandel på i den bygning, som jeg ejede på havnen. Så jeg spurgte den daværende havnedirektør og fik svaret, at det var der ikke noget problem i. Jeg bad om det på skrift, og det fik jeg, fortæller han.
Men da bygningen skulle sættes i stand til en restaurant, så skete der noget.
- Jeg satte håndværkere til at sætte nye døre og vinduer i for 100.000 kr. Men så fik jeg pludseligt et brev fra kommunen, om jeg omgående skulle stoppe ombygningen, så det gjorde jeg. Det var lokalplanen, der satte en stopper for det, forklarer Svend Heiselberg.
I mellemtiden er planen om en eksklusiv fiskerestaurant droppet, og bygningen er blevet solgt. Den forhenværende politiker er ikke ikke i tvivl om, at forløbet er symptomatisk den manglende udvikling af Hanstholm Havn.
- Det er den facon, der sætter en stopper for tingene. Jeg kender jo den nye havnelov udemærket, for jeg var med til at lave den i folketinget, siger han.
De mange direktører
Også på et større plan ser Svend Heiselberg en række forhold, der er kritisable.
- Jeg havde et fortrindeligt samarbejde med havnedirektørerne Nils Skeby og Niels Clemensen. Begge har forklaret mig, at de havde besvær med at komme igennem med deres forslag hos kommunen, siger han og tilføjer:
- Man kan lave meget, men hvis man ikke har kommunen med, så nytter det ikke noget.
Den store udskiftning af direktører med syv af slagsen indenfor de sidste ti år, ser han også kritisk på.
- Der må være noget, der er galt. Her synes jeg, bestyrelsen har været for dårlig, siger Heiselberg.
De store planer for en energiklynge på havnen, som tidligere havnedirektør Nils Skeby stod for, er nemlig ikke blevet realiseret.
- Der var ingen grænser for, hvad der skulle ske. Vi var alle måbende over det, men foreløbigt ligger arealet stadigvæk bare hen, fortæller Svend Heiselberg.
Efter Hansthom Havn er blevet kommunal, er der ingen bestyrelse i havnen mere. Ansvaret ligger nu hos Thisteds kommunalbestyrelse.
Den nyligt afgående formand for Hanstholm Havns bestyrelse Michael Svane kender Svend Heiselberg fra arbejdet i Folketinget med den nye havnelov. På det tidspunkt var Svane branchedirektør i DI Transport. I dag er han garvet et bestyrelsesmedlem på fuld tid, som blandt andet også sidder i den succesrige Rønne Havns bestyrelse. Svend Heiselberg og Michael Svane har et personligt venskab, men udover Svane er ekspolitikeren ikke tilfreds med valget af bestyrelsesmedlemmer i fortiden.
- Det kloge ville have været at finde nogle indflydelsesrige mennesker. De har alle været ukendte mennesker. Man skulle have set udenfor landets grænser. Tænk, hvis man havde fundet en nordmand med gode kontakter til erhvervslivet i Norge, siger Svend Heisel.
Ansvaret
Når det drejer sig om det overordenede ansvar om, hvordan havnen kunne ende med en gæld for udvidelsen på 630 mio. kr. i en havn, hvis indtjening primært består af et kriseramt fiskeri. Så er han slet ikke i tvivl.
- Kommunalpolitikerne har ikke været deres opgave voksne. De har ikke set andre muligheder end fiskeriet. Der er kun mulighed for lidt gods, men der skal noget andet til også. Det kan næsten ikke blive ringere, og jeg er meget betænkelig ved det, pointerer Svend Heiselberg.
En af de kommunalpolitikere, der indtil seneste kommunalvalg i 2021 var valgt til kommunalbestyrelsen i Thisted, er Søren Zohnesen (V). Zohnesen har været ansat på havnen i otte år og blev først forfremmet til vicedirektør og driftchef fra en stilling som havneassistent i december 2020. Herefter blev han konstitueret som havnedirektør, da Nils Skeby blev fyret i foråret 2022. Fra 1. januar 2023 blev han udnævnt til ny havnechef.
- Jeg kan ikke sige noget skidt om Søren Zohnesen, der jo også er Venstremand. Men spørgsmålet er, om han er den rigtige til opgaven, siger Svend Heiselberg.
Potentialet
Selvom den forhenværende politiker er ”betænkelig ved” den nuværende situation omkring havnen, så er han meget optimistisk omkring mulighederne for øget indtjening.
- Det er synd, der ikke er sket noget, for der er muligheder her. Hvis der kom en offshore vindmøllepark ved Vigsø, så ville det give beskæftigelse og indtægter til havnen, siger Svend Heiselberg om muligheden for at kunne blive servicehavn til en vindmøllepark eller endda flere i fremtiden.
Der er dog også en anden oplagt mulighed, som ligger lige for rækkevidde.
- Man skal i meget højere grad forsøge at bruge nærheden til Norge og udbygge samarbejdet gennem lobbyarbejde, lyder det.
Den nye styreform
At havnen nu er endt fuldt ud på kommunale hænder er ikke noget, der huer Svend Heiselberg. Den store gæld og en kassekredit på 63 mio. kr., som kommunen nu har indfriet, rummer nemlig farer for fremtiden.
- Det værste er, hvis kommunen kommer til at hænge på et stort underskud hvert år. Kommunale opgaver er allerede blevet udskudt. Det er betænkeligt med en kommunal styret havn, og der kommer til at være krav om større investeringer, siger han.
På trods af sine betænkeligheder ved flere forhold omkring havnen, så er der en følelse, som står tilbage.
- Frem for alt så er det ærgerligt, når vi nu har fået sådan en stor flot havn. Jeg har en forhåbning om, det kommer til at gå godt. Men der skal penge i kassen, slutter Svend Heiselberg, der har talt så passioneret om hjertebarnet Hanstholm Havn, at han kun har nået at tage få bidder af sin kones nøddekage.