Vindmølleservice: Fremtiden ser travl ud
Gert Nygaard Laursen og hans kone Helle Ankjær Laursen driver GNL Windservice sammen, og der er plads til et godt grin i den travle branche. Her står de ved en af den type naceller, der står mange af i Danmark. Nacellen er måske på vej til at indgå i firmaets tekniske træning.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DOI.dk

Vindmølleservice: "Fremtiden ser travl ud"

Gert Nygaard Laursen startede sit firma for ti år siden, siden er det gået fra at være et et-mandsfirma til 28 medarbejdere. Opskriften på succesen holdes der stadigt fast i, og den hedder kvalitet med dygtige teknikere.
11. JUL 2023 13.20

Jubilæet er lige overstået, og blomsterne står stadig og ser friske ud hos GNL Wind Service A/S i Roslev små 10 km nord for Skive. De 300 besøgende til det åbne hus kunne være med til at fejre, at det er ti år siden, at Gert Nygaard Laursen ene mand begyndte som selvstændig indenfor vindmølleservice. På det tidspunkt havde han allerede over fem års erfaring som tekniker hos Vestas foruden ved sin oprindelige uddannelse som landbrugsmaskinmekaniker.

I dag er det blevet til 28 ansatte herunder 20 teknikere, og arbejdsopgaverne har i den grad udviklet sig i størrelsen fra den gang, selvom det stadig er vindmølleservice.

- Vi begyndte med med vindmøllerservice ude hos landmanden. I dag arbejder vi også offshore både i ind- og udland. Det er alle størrelser møller lige fra 75 kW møller op til de største 6,5 MW i Østerild. Nogle gange er vi ude og konkurrere med OEM’erne på servicedelen. Det eneste vi ikke laver, er installationer, fortæller ejer og adm. direktør for GNL Wind Service A/S , Gert Nygaard Laursen, om en udvikling, der også har betydet, at firmaet fik dagbladet Børsens vækstpris i 2020.

Udviklingen har også betydet, at ejerens arbejde har ændret sig undervejs.

- Jeg sidder næsten kun på kontoret nu, så mine folk er mine øjne og øre i forhold til, hvad der sker ude på sitet, fortæller han.

Vigtigheden af gode og dygtige medarbejdere, der kan levere kvalitetsarbejde hver gang, er tydeligvis en del af værdisættet i virksomheden.

- Det skal ikke bare være arme og ben, vi sender ud for at løse opgaverne. Det skal være dygtige teknikere, der kan løse opgaverne selvstændigt, tilføjer Helle Ankjær Laursen, der er ansvarlig for administration og kvalitet i firmaet, og hun er også Gerts kone.

- Vi kan sige, hos os et det de samme teknikere, der også kommer næste gang. Her ved man, hvem der kommer, siger Gert Nygaard Laursen.

Arbejdet med de forskellige møller gør, at teknikerne ikke kun bliver specialister i en type mølle.

- Vores folk arbejder på 20 til 30 forskellige møller, og de har nærmest alle møller på rygraden, forklarer Helle Ankjær Laursen.

Eget teknisk træningscenter og træner

Medarbejderne fra GNL Wind Service er eftertragtede i branchen og af en god grund.

- Vi vil være med til at uddanne de gode folk, for der er stor udskiftning i branchen, siger Helle Ankjær Laursen.

Firmaet har siden 2022 haft sit eget interne tekniske træningscenter. 

- Man lærer bedst med hænderne, og det er uanset, om det er naceller, hydrauliske systemer eller topstyring. Alt kan være nok så godt, men hvis ikke der er fokus på uddannelse , så nytter det ikke. Derfor har vi vores eget tekniske træningscenter og træner siger Gert Nygaard Laursen.

Og det er ikke kun de nyansatte, der har behov for træning.

- Selv de erfarne har behov for ny træning. Møllerne bliver ældre, og der opstår nye problemer. Derfor er der behov for konstant oplæring og videreuddannelse, forklarer Helle Ankjær Laursen.

En anden grund til, at træningcenteret og træneren er nødvendigt, er, at der ikke findes en vindmølleteknikeruddannelse, så der bliver rekrutteret fra forskellige andre håndværksfag som automekaniker, smede eller elektriker.

- Landbrugsmaskinmekaniker- og elektrikeruddannelsen sammen giver en god multimekaniker, siger Helle Ankjær Laursen om den perfekte kombination.

Teknikerne kører i par af to, og når der kommer en ny medarbejder fra et andet håndværksfag, så kører den nye med en erfaren tekniker. Men der er en måde, der er endda virker endnu bedre.

- Vi har også ansat to nye på en gang, der så får de lov at køre sammen med vores træner i begyndelsen og senere blev de sendt ud alene på nogle lette opgaver alene, fortæller Gert Nygaard Laursen.

- Træneren kan både køre med ud eller være med på telefonen. Han kan også komme ud, hvis der er behov for det. Det kommer an på opgaven, siger Helle Ankjær Laursen.

Fremtiden og det grønne oplysningsarbejde

Det er heller ikke så meget tvivl om, hvordan fremtiden kommer til at se ud for GNL Wind Service A/S.

- Fremtiden ser travl ud, siger Helle Ankjær Laursen, der bliver suppleret af sin mand.

- Der er ikke udsigt til nedgang, siger Gert Nygaard Laursen, der allerede har taget et valg om, at firmaet ikke skal have hverken 50 eller 100 ansatte, selvom det ville være muligt allerede i dag.

Men selvom der ikke er et vildt ønske om vokseværk, så er det helt sikkert, at parret vil arbejde for at tiltrække flere unge til vindbranchen.

- Vi har en drøm om at få besøg af skoleklasser, så de kan lære branchen at kende. Samtidig er der også et klimaaspekt i det, siger Helle Ankjær Laursen til slut.

IMG_8092-2 

Der er en gave fra GNL Wind Service A/S, som ejerparret er specielt glade for. Det er gaven fra medarbejderne, der har fundet firmaet værdierne frem helt tydeligt for alle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This article has been automatically translated from danish.
Sign up for the newsletter